وزیر خارجه اسرائیل وارد بحرین شد

این نخستین دیدار وزیر امور خارجه اسرائیل به بحرین است

وزیر امور خارجه اسرائیل برای نخستین بار به بحرین سفر کرد - Mazen MAHDI / AFP

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل صبح پنجشنبه در اولین سفر خود به از زمان برقراری روابط در سال گذشته، به بحرین سفر کرد که با استقبال عبدالطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین در فرودگاه رو به رو شد.

به نوشته تایمز اسرائیل، او قرار است سفارت اسرائیل در منامه را روز بعد افتتاح کند و موافقت‌نامه‌هایی در زمینه آب، محیط زیست و ورزش با نمایندگان بحرینی امضا کند.

لاپید و الزایانی قرار است پس از اعلام نتیجه آزمایش کووید -۱۹ وزیر خارجه اسرائیل، جلسه اولیه خود را برگزار کنند. این دیدار بخشی از گفتگوی رسمی دیپلماتیکی است که کشورها در سال ۲۰۲۰ بر سر آن توافق کردند.

این اولین بار نیست که این دو مقام با هم ملاقات می‌کنند. آنها پیش‌تر نیز در ماه ژوئن در رم با یکدیگر دیدار کردند.

با این حال، لاپید اولین وزیر خارجه‌ای است که از اسرائیل به بحرین سفر کرده است. پیش‌تر تنها در سال ۱۹۹۴ ، یوسی سرید، وزیر وقت امور محیط زیست برای شرکت در مذاکرات منطقه‌ای و دیدار با وزیر خارجه بحرین به این کشور سفر کرده بود.

اولین پرواز تجاری بین منامه و تل آویو نیز صبح پنجشنبه اندکی پس از فرود لاپید به مقصد اسرائیل انجام شد. سرنشینان هواپیمایی گلف ایر نیز وارد بحرین شدند. تعدادی از اسرائیلی‌ها در بحرین به کسب و کار مشغول شده‌اند و در این کشور رستوران و فروشگاه افتتاح کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در نیویورک با الزایانی و خلیفه شاهین المرر، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار کرد. بنت به الزایانی گفت که منتظر دیدار با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین در آینده است.

بنت در نخستین سالگرد پیمان ابراهیم به وزیر دولت در امور خارجه امارات و وزیر خارجه بحرین گفت که کشورش خواستار توسعه هرچه بیشتر روابط با آنهاست.

او در این دیدار که در آستانه سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، گفت که ملاقات مقامات کشورهای عضو پیمان ابراهیم در یک سالگی آن مهم و بسیار معنادار است.

وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی نیز با اشاره به‌سرعت پیشرفت و توسعه روابط با اسرائیل در یک سال گذشته گفت: «از زمان امضاء پیمان ابراهیم، ارزش روابط تجاری به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده و انتظار می‌رود در سال جاری به یک میلیارد دلار برسد.»

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نگرانی‌های امنیتی مشترک اسرائیل و کشورهای عرب منطقه نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله عوامل تاثیرگذار در امضاء پیمان ابراهیم بوده است.

پس از این مصر و اردن تنها کشورهای عربی در منطقه بودند که با اسرائیل رابطه داشتند.

این در حالی است که اخیراً برخی گروه‌ها و چهره‌ها در عراق نیز خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده‌اند. عراق نیز از دیگر کشورهایی است که به‌شدت تحت نفوذ جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن قرار دارد.

بیشتر از جهان