حمایت مریل استریپ و هنرمندان مشهور از نامه انجمن قلم برای آزادی نویسندگان ایرانی

این نامه خواستار آزادی بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی شده است

سه عضو کانون نویسندگان ایران در مجموع به اتهاماتی چون تهدید علیه امنیت ملی و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۵ سال و نیم حبس محکوم شده‌اند- عکس از کمپین حقوق بشر ایران

شماری از نویسندگان و هنرمندان مطرح بین‌المللی از جمله جان کوتزی و ‌اورهان پاموک، برندگان جایزه نوبل ادبیات، نامه‌‌ انجمن قلم آمریکا را امضا کرده‌اند که خواستار آزادی سه نفر از اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران شده است.

این نامه خواستار آزادی بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی شده است. ده‌ها چهره‌ ممتاز دیگر چون مریل استریپ، ستاره سینمای آمریکا، نویسندگان مطرحی چون مارگارت اتوود، خالد حسینی، جویس کرول اوتیس و جاناتان فرنزن و همچنین تام استوپارد و آریل دورفمن، نمایشنامه‌نویس‌های شناخته‌شده، آن را امضا کرده‌اند.

انجمن ادبی و حقوق بشری قلم آمریکا در ۱۶ سپتامبر اعلام کرد که جایزه آزادی نوشتن ۲۰۲۱ خود را به بکتاش آبتین، نویسنده و فیلمساز، کیوان باژن روزنامه‌نگار و نویسنده، و رضا خندان (مهابادی) نویسنده و منتقد، اهدا می‌کند.

هر سه نفر اعضای کانون نویسندگان ایران هستند. در پی محاکمه بابت اتهام‌هایی نظیر «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، آبتین و خندان هر کدام به شش سال زندان و کیوان باژن نیز به سه سال و شش ماه زندان محکوم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان روز پنجم مهر سال ۹۹ و در اوج بحران شیوع کووید-۱۹ برای اجرای حکم خود به زندان اوین منتقل شدند.

نامه فوق از ابراهیم رییسی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا سه نویسنده محبوس ایرانی را آزاد و آنان را از اتهاماتی که «به شکل نادرست علیه آنان وضع شده» تبرئه کند و همچنین «احکام رسمی علیه تمامی نویسندگانی که از حق خود برای آزادی نوشتن بهره برده‌اند» را لغو کند.

در این نامه آمده است:‌ «وقتش رسیده که حکومت ایران به حق آزادی بیان برای نویسندگان، شاعران و اندیشمندان احترام بگذارد و سنت‌های جامعه ادبی متنوع ایران را به رسمیت بشناسد.»

نامه فوق همچنین خطاب به ابراهیم رییسی می‌گوید: «از شما می‌خواهیم تا به حبس ناعادلانه بکتاش آبتین، کیوان باژن، و رضا خندان مهابادی خاتمه داده و کلیه افرادی که به دلیل استفاده از حق آزادی نوشتن زندانی شده‌اند، آزاد کنید.»

انجمن قلم آمریکا قرار است در مراسمی در روز پنجم اکتبر، جایزه آزای نوشتن موسوم به «پن/باربی» خود را به سه نویسنده ایرانی تقدیم کند.

بیشتر از جهان