تهران به بازرسان آژانس اجازه تعویض دوربین‌های سایت کرج را نداد

کاظم غریب‌آبادی می‌گوید که توافق با آژانس شامل تجهیزات تسا در کرج نبوده است

تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژ کرج اخیرا هدف خرابکاری قرار گرفت-Screenshot/Google Maps

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نداده حافظه دوربین‌های تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژ در کرج را عوض کنند.

چندی قبل در این تاسیسات در نزدیکی تهران خرابکاری انجام شد که برخی آن را به حمله پهپادی از سوی اسرائیل نسبت داده‌اند.

این روزنامه آمریکایی نوشت که بازرسان آژانس قصد داشتند دوربین‌های آسیب‌دیده در این سایت را جایگزین کنند اما مقامات تهران به آنها اجازه انجام این کار را ندادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که تهران و آژانس در یک توافق لحظه آخری پیش از برگزاری نشست شورای حکام برسر تعویض کارت حافظه دوربین‌ها توافق کرده بودند. بسیاری از کارشناسان در همان زمان پیش‌بینی کردند که تهران تنها برای جلوگیری از صدور قطعنامه شورای حکام چنین تفاهم مبهمی را با آژانس انجام داده است. کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از اینکه آژانس سه حمله به تاسیسات هسته ای ایران در سال گذشته را محکوم نکرده است، در توییتر نوشت که توافق با آژانس از روی «حسن نیت تهران» انجام شده و شامل تجهیزات تسا در کرج نمی‌شود.

به گفته غریب‌آبادی،  گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد دوربین های مجتمع تسای کرج دقیق نبوده و فراتر از تفاهمات حاصله در بیانیه مشترک است.»

براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشده باشند، آژانس نمی‌تواند به تصاویری که دوربین‌های تاسیسات هسته‌ای ضبط می‌کنند، دسترسی داشته باشد. اما توافقی که اخیرا انظام شده امکان تعویض حافظه و تعمیر تجهیزات نظارتی را به بازرسان آژانس می‌دهد. هرچند که در مورد تاسیسات کرج این امکان برای بازرسان ایجاد نشده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه تایید کرد که بازرسانش از سایت کرج بازگردانده شده‌اند. اقدامی که به گفته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مغایر با تفاهم انجام شده در ۱۲ سپتامبر است.

گزارش قبلی آژانس حاکی از آن بود که یکی از دوربین‌های نظارتی این تاسیسات منهدم شده و دوربین دوم نیز به شدت آسیب دیده است.

ایران نیز تایید کرده که تعدادی از دوربین‌های نظارتی آژانس را از تاسیسات کرج خارج کرده است.

در بیانیه گروسی آمده است که بازرسان توانستند به جز کارگاه کرج، همه تجهیزات نظارتی تاسیسات هسته‌ای در همه مکان‌های ضروری دست یابند.

انتظار می‌رود در نشست شورای حکام آژانس در روز دوشنبه در مورد نحوه همکاری تهران با بازرسان مذاکراتی انجام شود.

حفظ نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران عاملی کلیدی در اطمینان از ماهیت برنامه‌های هسته‌ای اعلام شده جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود. با این حال در ماه‌های اخیر اقدامات متعددی از سوی تهران انجام شده تا در کار بازرسان اختلال ایجاد شود.

آژانس اخیرا از آزار جنسی بازرسان زن خود در تاسیسات نطنز ابراز نگرانی کرده بود.

با این وجود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا و اروپا بر ادامه دیپلماسی و مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند.

هرچند که به نظر نمی‌رسد مقامات در تهران شتابی برای بازگشت به میز مذاکرات احیای برجام و توافق با غرب داشته باشند.