محکومیت «عادی سازی روابط عراق با اسرائیل» از سوی نیروهای وابسته به ایران

صدها تن از رهبران و فعالان سیاسی عراقی خواستار عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل شده‌اند

نشست عادی سازی روابط با اسرائیل در اربیل برگزار شد - Safin HAMED / AFP

در پی درخواست صدها تن از رهبران قبیله ای و فعالان سیاسی و اجتماعی عراقی برای برقراری ارتباط با اسرائیل، برخی چهره‌های نزدیک به حکومت ایران و شبه نظامیان مورد حمایت سپاه قدس، این نشست را محکوم کردند.

«عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق که رابطه نزدیکی با حکومت تهران دارد، ضمن محکومیت برگزاری این نشست اعلام کرد: «کنفرانس‌ها و نشست‌ها و فراخوان به عادی‌سازی روابط با اسرائیل غاصب که درون عراق برگزار می‌شود را محکوم و تقبیح می‌کنیم.»

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق که بارها به تهران سفر کرده و مورد حمایت تهران است نیز از دولت عراق خواست بانیان برگزاری این نشست را دستگیر کند.

شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» که از روحانیون شیعه وابسته به ایران است، با بی ارزش خواندن نشست اربیل، اظهار داشت: «این نشست را برخی افراد ناموجه و خیانتکار و بی بهره از غیرت و شرافت عراق به منظور عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی برگزار کرده‌اند.»

برخی دیگر از اعضای شیعه پارلمان عراق هم که سابقه همکاری با تهران را دارند نیز این اقدام را محکوم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق با انتشار بیانیه‌ای ملایم و به منظور جلوگیری از افزایش تنش در اقلیم کردستان و سایر بخش‌های عراق اعلام کرد برگزاری نشست فراخوان عادی سازی روابط با اسرائیل کوششی برای تشویش اذهان عومی و آسیب زدن به همزیستی اجتماعی در عراق است.

نخست وزیر عراق نیز که این روزها نگران برگزاری انتخابات است، نشست فوق را محکوم کرد و گفت این کنفرانس، تلاشی برای به تشویش کشاندن وضعیت عمومی عراق و احیای جنجال فرقه‌ای نامطلوب در آستانه آمادگی شهرهای عراق برای ورود به انتخاباتی سالم، عادلانه و زودهنگام در انسجام با آرمان های ملت است.

در پی فشار جمهوری اسلامی ایران، وزارت داخله اقلیم کردستان نیز با صدور بیانیه‌ای توضیح داد که این نشست بدون اطلاع و موافقت دولت این منطقه برگزار شده است.

«نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان گفت که که مقام‌های اقلیم هیچ اطلاعی از برگزاری کنفرانس اربیل نداشتند.

اخیرا صدها تن از رهبران و فعالان سیاسی عراقی روز جمعه در اقلیم کردستان این کشور گرد هم آمدند و خواستار عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل شدند. این گروه که شامل سنی‌ها، شیعیان، فعالان جوان و رهبران قبیله‌ای می‌شود، اعلام کرد که گام بعدی باید «مذاکره حضوری» با اسرائیل باشد.

ویسام الحردان، رهبر جنبش بیداری پسران عراق، در همین رابطه  در وال استریت ژورنال نوشت: «ما از عراق می‌خواهیم به توافقنامه ابراهیم بپیوندد. ما خواستار روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل و سیاست جدید توسعه و رفاه متقابل هستیم.»

او افزود: «برخی از ما در میدان نبرد با داعش و القاعده روبه‌رو شده‌ایم. ما با خون و اشک مدت‌ها نشان دادیم که با همه افراط‌گرایان، اعم از جهادی‌های سنی یا شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران مخالفیم. ما همچنین میهن‌پرستی خود را نشان دادیم. ما جان خود را در راه عراق متحد فدا کردیم و آرزوی تحقق یک سیستم حکومتی فدرال را داشتیم که در قانون اساسی کشور ما مقرر شده است.»

بیشتر از جهان