بیش از ٣٠٠ چهره برجسته عراقی خواهان صلح با اسرائیل شدند

در رویدادی بی‌سابقه رهبران و فعالان شیعه و سنی خواستار پیوستن بغداد به توافقنامه ابراهیم شدند

بسیاری از فعالان سیاسی عرب در عراق خواهان صلح با اسرائیل هستند - Safin HAMED / AFP

صدها تن از رهبران و فعالان سیاسی عراقی روز جمعه در اقلیم کردستان این کشور گرد هم آمدند و خواستار عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل شدند. این گروه که شامل سنی‌ها، شیعیان، فعالان جوان و رهبران قبیله‌ای می‌شود، اعلام کردند که گام بعدی باید «مذاکره حضوری» با اسرائیل باشد.

به نوشته تایمز اسرائیل، ۳۱۲  زن و مرد عراقی در کنفرانسی در اربیل، که توسط مرکز ارتباطات صلح که برای پیشبرد تعامل بین اعراب و اسرائیلی‌ها و حمایت از فعالان حامی عادی‌سازی روابط تلاش می‌کند برگزار شد، مواضع خود در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل را بیان کردند.

یکی از سخنرانان اظهار داشت: «این گروه معتقد به صلح با اسرائیل است، زیرا کمک می‌کند در منطقه پایداری زندگی کنیم و درگیری‌ها را به پایان می‌رساند. ما به آن اعتقاد داریم، زیرا می‌خواهیم منطقه ما منطقه‌ای صلح‌آمیز باشد، جایی که اسرائیل بخشی جدایی‌ناپذیر از کل پانوراما است و در آن همه مردم حق زندگی امن دارند.»

ویسام الحردان، رهبر جنبش بیداری پسران عراق، روز جمعه در وال استریت ژورنال نوشت: «ما از عراق می‌خواهیم به توافقنامه ابراهیم بپیوندد. ما خواستار روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل و سیاست جدید توسعه و رفاه متقابل هستیم.»

او افزود: «برخی از ما در میدان نبرد با داعش و القاعده روبه‌رو شده‌ایم. ما با خون و اشک مدت‌ها نشان دادیم که با همه افراط‌گرایان، اعم از جهادی‌های سنی یا شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران مخالفیم. ما همچنین میهن‌پرستی خود را نشان دادیم. ما جان خود را در راه عراق متحد فدا کردیم و آرزوی تحقق یک سیستم حکومتی فدرال را داشتیم که در قانون اساسی کشور ما مقرر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی اخراج یهودیان عراق را بدترین اقدام در روند افول این کشور خواند و گفت که عراق باید با کل دیاسپورا، از جمله این یهودیان، ارتباط مجدد برقرار کند

الحردان در این باره اظهار داشت: «ما ریاکاری را در برخی از مناطق عراق رد می‌کنیم که با مهربانی از یهودیان عراقی صحبت می‌کند در حالی که تابعیت اسرائیلی آنها و دولت یهودی را که به آنها پناهندگی داده است تحقیر می‌کند. قوانین عراق برای جرم‌انگاری تماس با اسرائیلی‌ها از نظر اخلاقی منفور است. در حالی که کشورهایی مانند سوریه، لیبی، لبنان و یمن در جنگ غرق شده‌اند، توافقنامه ابراهیم نشان دهنده یک روند امیدوارکننده صلح، توسعه اقتصادی و برادری نیز وجود دارد.»

پیش‌تر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، وعده داده بود کشورهای بیشتری در جهان عرب را تشویق به عادی‌سازی روابط با اسرائیل کند.

جو بایدن از آغاز به کار دولت خود تاکید کرده که از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل حمایت می‌کند و مشاورین نزدیک به او گفته‌اند که امیدوارند کشورهای دیگری نیز به این فهرست اضافه شوند.

از تابستان پارسال، ایالات متحده برای آغاز روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش توافق‌نامه‌هایی را شکل داد که به توافقنامه‌های ابراهیم معروف شدند. تا آن زمان، مصر و اردن تنها کشورهای عربی بودند که به ترتیب در سال ۱۹۷۹ و ۱۹۹۴ معاهده صلح با اسرائیل امضا کرده بودند.

بیشتر از جهان