طرح ۱۸ سناتور آمریکایی برای توسعه روند عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل

۹ سناتور جمهوری‌خواه و ۹ دموکرات این طرح را امضا کرده‌اند

امضای توافق عادی سازی روابط اسرائیل با امارات متحده عربی و بحرین در کاخ سفید، تابستان ۲۰۲۰ -  SAUL LOEB / AFP

هجده عضو مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه طرحی برای تقویت و توسعه توافقنامه‌های ابراهیم ارائه کردند.

به گزارش واشنگتن پست، ۹ سناتور جمهوری‌خواه و ۹ دموکرات این طرح را امضا کرده‌اند، و چهار تن از آنها که عضو کمیته روابط خارجی سنا هستند، طراحان اصلی «قانون عادی‌سازی روابط اسرائیل در سال ۲۰۲۱» بودند.

این طرح از وزارت خارجه آمریکا می‌خواهد که راهبردی » برای تقویت و توسعه توافقنامه‌های ابراهیم و دیگر توافق‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل» تدوین کند.

اگر این طرح به قانون بدل شود، وزارت خارجه ملزم خواهد بود «شرح دقیقی از نحوه استفاده دولت ایالات متحده از اهرم‌های دیپلماتیک و منابع دیگر طرف‌های ذینفع برای ترغیب عادی سازی روابط، توسعه اقتصادی، و مناسبات میان شهروندان عادی کشورها» ارائه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این طرح همچنین خواهان توصیه‌هایی برای بهبود مبارزه علیه نژادپرستی، بیگانه‌هراسی، اسلام‌هراسی و یهودستیزی خواهد شد که «در حال حاضر مانعی بر سر بهبود روابط میان اسرائیل با کشورهای عرب و دیگر کشورها و مناطق مربوط است.»

کوری بوکر، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و از امضا‌کنندگان این طرح، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که توافقنامه‌های ابراهیم «نه تنها برای منافع امنیتی ایالات متحده ضروری است، بلکه برای صلح و رونق اقتصادی در منطقه هم اهمیت دارد.»

از تابستان پارسال، ایالات متحده برای آغاز روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش توافق‌نامه‌هایی را شکل داد که به توافقنامه های ابراهیم معروف شدند. تا آن زمان، مصر و اردن تنها کشورهای عربی بودند که به ترتیب در سال ۱۹۷۹ و ۱۹۹۴ معاهده صلح با اسرائیل امضا کرده بودند.

بیشتر از جهان