فرمانده ریگستانی: تا زنده‌ام دست از مبارزه با طالبان بر نمی‌دارم

ریگستانی از فرماندهان کلیدی جبهه مقاومت از وفاداری سگ خود می‌گوید: سگ ما پیر شده، اما همت بلندی دارد

صالح‌محمد ریگستانی، از فرماندهان کلیدی جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود که در کوهپایه‌های پنجشیر با جمعی از یارانش در برابر طالبان ایستادگی و مبارزه می‌کند، در تازه‌ترین ویدیویی که منتشر کرده، در حالی که  بر روی قطعه‌سنگ بزرگی نشسته است و سگی هم در کنارش دیده می‌شود، می‌گوید: «من با همراهانم از منطقه خود پاراندی به سوی دره‌ آرزو حرکت داریم و باید از کوه بلندی بگذریم تا به مقصد برسیم.»  ریگستانی از یاران نزدیک قهرمانی ملی افغانستان و از فرماندهان کلیدی جبهه مقاومت دوم به شمار می‌رود. او تاکید دارد که جان می‌بازد، اما دست از مبارزه با طالبان برنمی‌دارد.

آقای ریگستانی در این ویدیو به مشکلات و راه‌های صعب‌العبور کوهستانی در پنجشیر و کمبود اکسیژن در ارتفاعات نیز اشاره می‌کند، اما تاکید اصلی او بر سگی است که در کنارش نشسته است، و می‌گوید:«هدف از این بخش گزارشم معرفی سگ وفادار ما است. ما یک سگ وفادار داریم که در کنارم نشسته و همانند من خسته شده، اما  مرا رها نکرده است. او پیر شده است، ولی همت بلند دارد.» 

این فرمانده‌ مقاومت در این ویدیو پیامی دارد که مستقیم بازگو نمی‌کند و تنها با اشاره به وفاداری و همت سگ خود، می‌گوید:«سن‌ این سگ بالا رفته و پیر شده است، اما همتش همچنان بالا است. اکنون هر دو با هم نشسته‌ایم و پس از رفع خستگی، دوباره در مسیری که داریم، پیش خواهیم رفت.»  

او در کنار معرفی سگ وفادارش و سخنان کنایه‌آمیز، گیاهی به اسم «ترشک» نیز از داخل کلاهش بیرون می‌آورد و نشان می‌دهد. ظاهرا آنان از این گیاه برای سیر کردن خود استفاده می‌کنند تا در مسیرهای طولانی گرسنه نمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه مقاومت دوم به رهبری احمد مسعود، یک سال پیش در پنجشیر ایجاد شد و با فرار غنی، رئیس جمهوری پیشین، و تصرف کابل به دست نیروهای طالبان، علیه آنان ایستادگی کرد و مبارزان آن تا یازده روز به طالبان اجازه ورود به پنجشیر ندادند. اما طالبان جنگ را در آن ناحیه شدت دادند و با حمایت زمینی و هوایی نظامیان پاکستان، داخل آن دره شدند و پرچم‌شان را برافراشتند.  با برافراشته شدن پرچم طالبان، بسیاری از فرماندهان آن جبهه گریختند و شماری از آنان تسلیم آن گروه شدند، اما ریگستانی با چند تن از یارانش به کوهپایه‌های پنجشیر رفت و گفت تا زنده است، دست از مبارزه نمی‌کشد و به طالب تسلیم نخواهد شد. ریگستانی از زمانی که به کوه رفته است، تاکنون چندین ویدیو منتشر کرده که در آن‌ها بر ادامه مبارزه و شکست دادن طالبان تاکید می‌ورزد.  

این ویدیوی تازه او در حالی به نشر رسید که روز گذشته ادعاهایی مبنی برفرار ریگستانی به تاجیکستان و رها کردن مبارزه مطرح شده بود. اما حالا دیده می‌شود که ریگستانی هنوز هم در کوهپایه‌های پنجشیر است و چنان که خود می‌گوید، همچنان به مبارزه‌اش ادامه می‌دهد.

شایعات مشابهی نیز درباره فرار احمد مسعود به تاجیکستان منتشر شده است، اما لطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، در تازه‌ترین مصاحبه‌اش گفت که احمد مسعود داخل افغانستان است و به دلایل تهدیدات امنیتی نمی‌تواند محل حضور و زندگی او را فاش کند.

آقای مسعود تاکید دارد که تا رسیدن افغانستان به یک نظام همه‌شمول که خواست همه شهروندان افغان در آن دخیل باشد و همه رضایت داشته باشند، به مبارزاتش ادامه خواهد داد و اجازه نمی‌دهد که افغان‌ها وادار به زندگی تحت یک نظام ظالم و متمرکز شوند.