تکرار شعار نامفهوم دولت ایران در نیویورک: مذاکره فقط برای نتیجه

امیرعبداللهیان: این رفتار آمریکا است که نتیجه مذاکرات برجام را مشخص می‌کند

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در نیویورک- عکس از وزارت خارجه ایران

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران که برای مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برند، جمعه شب در گفتگو با خبرنگاران شعار مبهم «مذاکره نتیجه‌محور» را تکرار کردند، بی آنکه تصویر مشخصی از موضع ایران درباره از سرگیری مذاکرات احیای برجام به دست دهند.

حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، گفت: «در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و به زودی مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد.» او دوباره گفت مذاکره‌ای را سازنده می دانیم که دارای نتایج ملموس و عملی باشد.»

امیرعبداللهیان با انتقاد از دولت آمریکا و «پارادوکسیکال» خواندن رویکرد آن، گفت ایران خواهان پی‌گیری بازگشت کامل همه طرف‌ها به برجام است، اما «این‌ پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.»

او سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی به ایران برای تمدید نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را «علامت و اقدام مثبتی» از سوی ایران توصیف کرد و افزود: «این رفتار آمریکا است که نتیجه مذاکرات برجام را مشخص میکند. از زمانی که آقای بایدن مسئولیت خود را به عهده گرفته است هیچ اقدام عملی سازنده به غیر از اظهار نظرهای متناقض از او مشاهده نشده است.»

همزمان، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم که در نیویورک به سر می‌برد تکرار کرد: «مأموریت ما حضور در گفت‌ وگوی صرفا نتیجه‌محور است.»

او افزود: «مذاکره برای مذاکره به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. همینطور این تصور غلط که "تروریسم اقتصادی" نتیجه‌بخش است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سویی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، جمعه شب به خبرگزاری الجزیره گفت: «در ایران دولت جدیدی روی کار آمده که باید با آن گفتگوی مستقیم، درست و شفاف داشته باشیم و تنها راهی است که می‌توانیم مسائلی را که پیش رو داریم حل و فصل کنیم».

گروسی از ایران خواست تا «به خواسته‌های ما در چارچوب قانونی عملیات بازرسی ویژه آژانس پاسخ دهند.»

فعالان سیاسی ایران و تحلیلگران منتقد دولت ابراهیم رئیسی در روزهای گذشته رویکرد او را در باره مذاکرات احیای برجام، شعاری و به زیان کشور توصیف کردند.

عباس عبدی هفته گذشته خطاب به رئیسی نوشت که پذیرفتن تعهدات هسته‌ای و بازگشت به برجام «راه میان‌بُر ندارد. اگر فرصت را از دست بدهید، دلار دیر یا زود به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید و چنان در گرداب تورم و مسائل ناشی از آن غرق خواهید شد که فرصت فکر کردن به سایر امور را پیدا نخواهید کرد.»

صادق زیباکلام، تحلیلگر منتقد دولت هم، روز سه شنبه در نامه‌ای به رئیسی نوشت: «سال‌ها است هستی مملکت در چاه ویل [برنامه] هسته‌ای ریخته می شود که بتوانیم در رویارویی با غربی‌ها از آنها امتیاز بگیریم. یک بار هم انقلابیون به این پرسش ابتدایی پاسخ نداده‌اند که اساساً رویارویی با اروپا و آمریکا چه ضرورتی داشته که دارو ندار مملکت را خرج [برنامه] هسته‌ای کنیم که به کمک آن از غربی‌ها امتیاز بگیریم؟»