امیرعبداللهیان: با اعضای باقیمانده برجام فعلا مذاکره‌ای نخواهیم داشت

وزیر خارجه ایران می‌گوید دولت بایدن با لغو نکردن تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، «پیام منفی» ارسال کرده است

امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی-  عکس از ایلنا

وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، می‌گوید تهران «خیلی زود» به مذاکرات هسته‌ای وین باز خواهد گشت، اما فعلا با اعضای باقیمانده در برجام مذاکره‌ای نخواهد داشت.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا که روز جمعه منتشر شد، در انتقاد از رویکرد آمریکا گفت که دولت جو بایدن با لغو نکردن تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، «علامتی منفی» ارسال کرده است.

دولت قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸، سه سال پس از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی و ایران، با هدف دستیابی به توافقی جامع‌تر که فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای تهران را هم شامل شود، از برجام خارج شد و جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش به آن، تعهدات خود را نادیده گرفت.

دولت جو بایدن اعلام کرده است آمریکا در صورتی که ایران به‌طور کامل از تعهدات خود در برجام پیروی کند، به این پیمان بازخواهد گشت. این در حالی است که ایران هم لغو تمامی تحریم‌هایی را که در این مدت اعمال شده‌اند -از جمله تحریم‌های مربوط به تروریسم و حقوق بشر که ارتباطی با برجام ندارند- خواستار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و حضور پنج کشور باقیمانده در برجام تاکنون شش دور مذاکره غیرمستقیم در وین برگزار کردند، اما این مذاکرات در خرداد ۱۴۰۰، به دلیل برگزاری انتخابات ایران و تغییر دولت، متوقف شدند. دولت ابراهیم رئیسی هنوز برنامه مشخصی برای ادامه مذاکرات اعلام نکرده است.

امیرعبداللهیان در بخشی از مصاحبه خود با ان‌بی‌سی گفت: «آن‌ها می‌گویند ما برای بازگشت به اجرای تعهدات خود آماده‌ایم؛ با این حال برای نشان دادن آن و اثبات نیت واقعی خود به دولت جدید ایران هیچ اقدامی نکرده‌اند و بدتر اینکه، هم‌زمان با آن تحریم‌های جدید (علیه ایران) هم وضع کرده‌اند.»

وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی به اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمان به مذاکرات باز خواهد گشت اشاره نکرد و همان اظهارات پیشین را تکرار کرد و گفت که تهران آماده است برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی گفت‌وگو کند و این به آمریکا بستگی دارد که جدیت خود را نشان دهد.

وی گفت: «اگر آمریکا در مورد پیگیری مذکرات جدی است، چرا به وضع تحریم‌ها ادامه می‌دهد؟ این از نظر ایران یک علامت منفی است.» امیرعبداللهیان افزود: «واقعیت این است که ما سال‌ها است که از برجام هیچ بهره‌ای نبرده‌ایم و دولت جدید در حال ارزیابی مذاکرات دولت قبل در وین است.»

امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی دیگری با خبرگزاری ایرنا که روز جمعه منتشر شد، اظهار داشت: «هرچند با طرف‌های مختلف گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای داشته‌ایم، اما فعلا با اعضای باقیمانده در برجام مذاکره نخواهیم کرد و زمانی که بررسی‌ها به نتیجه برسد، مطالب و دیدگاه‌هایمان را سر میز مذاکره ردوبدل خواهیم کرد.»

این در حالی است که وزیر خارجه ایالات متحده پنجشنبه شب، در نشستی خبری در نیویورک گفت که آمریکا آماده ازسرگیری گفت‌وگوها است اما هنوز با ایران در این زمینه توافقی نشده و پرسش این است که آیا ایران آماده است و اگر آماده است، چه زمان اقدام خواهد کرد؟

آنتونی بلینکن با بیان اینکه «ما هنوز معتقدیم بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از برجام بهترین گزینه موجود است»، تاکید کرد: «امکان این بازگشت دوجانبه تا ابد باقی نخواهد ماند؛ چون هر روز که می‌گذرد ایران بیشتر به طرف نقطه‌ای می‌رود که بازگشت به برجام معنایی نخواهد داشت.»

در همین حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد کمیسیون مشترک برجام و مذاکرات وین، می‌گوید که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به او گفته است تهران برای بازگشت به مذاکرات در نزدیک‌ترین تاریخ ممکن آماده است اما به زمان مشخص و دقیقی اشاره نکرده است.