وزارت خارجه ایران: گفتگوهای احیای برجام «به‌زودی» از سر گرفته می‌شود

جو بایدن گفت که ایالات متحده مصمم است نگذارد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران - عکس از ایرنا

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه شنبه در نیویورک گفت که گفتگوهای وین بر سر احیای برجام به‌زودی و طی چندهفته آتی از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، عباس خطیب‌زاده افزود: «قبل از آن،  تیم سیاست خارجی دولت جمع بندی نهایی خود در خصوص کم و کیف گفتگوها را انجام دهد.»

خطیب زاده در پاسخ به اینکه آیا نشست وزرای خارجه ایران و پنج کشور امضاکننده برجام  در دستور کار قرار دارد، گفت:  «برجام و گفتگوهای وین یکی از موضوعات اصلی ملاقات‌های دوجانبه با آقای [جوزپ]  بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)  و وزرای خارجه حاضر از ۴+۱ خواهد بود».
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل گفت که آمریکا متعهد است که جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد. او افزود کشورش آماده بازگشت کامل به برجام است اگر  ایران به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه از احتمال نشست مقامات تهران و کشورهای عضو برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده بود، جوزپ بورل آن را منتفی اعلام کرد.

لودریان گفته بود که این نشست احتمالی با هدف ایجاد برخی تحرک‌های مثبت برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در نیویورک برگزار می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در غیاب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی به نیویورک سفر کرده از برنامه دیدار با همتایان بریتانیایی و فرانسوی و بورل خبر داده بود.

اما رویترز به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش داد که وزیران [خارجه] بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه و ایران در حاشیه مجمع عمومی نشست هسته‌ای نخواهند داشت.

بورل که هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام است، گفت: «بعضی سال‌ها اتفاق می‌افتد و بعضی سال‌ها نه. این در دستور کار نیست.»

او در ادامه گفت: «اما مساله مهم نشست وزیران نیست، بلکه تمایل همه طرف‌ها به ازسرگیری مذاکرات در وین است.»

بورل گفت: «تهران پس از انتخابات درخواست به تاخیر افتادن مذاکرات را مطرح کرد تا دولت جدید به طور کامل مستقر شود. اکنون تابستان سپری شده و امیدواریم مذاکرات به زودی در وین از سرگرفته شود.»