پوجدمون، رهبر استقلال‌طلبان کاتالونیا، در ایتالیا بازداشت شد

پلیس ایتالیا او را براساس حکم بازداشت اروپایی صادرشده در ۱۴ اکتبر سال ۲۰۱۹ دستگیر کرده است

کارلس پوجدمون، نماینده پارلمان اروپا و از رهبران جنبش استقلال‌طلبی کاتالونیا- JOHN THYS / AFP

کارلس پوجدمون، رئیس پیشین دولت منطقه خودمختار کاتالونیای اسپانیا و از رهبران جنبش استقلال‌طلبی کاتالان‌ها، در جزیره ساردنیا، واقع‌در غرب ایتالیا، بازداشت شد.

پس از غیرقانونی شناخته‌شدن همه‌پرسی سال ۲۰۱۷ برای استقلال کاتالونیا در دادگاه‌های اسپانیا، کارلس پوجدمون، رئیس وقت دولت منطقه‌ای کاتالونیا به‌دلیل نقشش در برگزاری آن، به فتنه و تلاش برای تجریه‌طلبی متهم شد. او از آن زمان به بعد، با فرار از تعقیب قضایی اسپانیا، در تبعیدی خودخواسته در بلژیک زندگی می‌کرد.  

پوجدمون در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان نماینده پارلمان اروپا انتخاب شد و و از آن زمان تا چند ماه پیش، از مصونیت قضایی برخوردار بود. با درخواست دولت اسپانیا، در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفندماه ۱۳۹۹) نمایندگان پارلمان اروپا به لغو مصونیت کارلس پوجدمون و دو نماینده دیگر استقلال‌طلب کاتالونیا رای دادند و به این‌ترتیب پس از بازداشت، امکان استرداد او به اسپانیا وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر کارلس پوجدمون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد او که بعدازظهر پنجشنبه، اول مهرماه، به‌عنوان نماینده پارلمان اروپا برای شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی و ملاقات با مقام‌های منطقه‌ای ساردنیا از بروکسل به شهر آلگرو سفر کرده بود، در فرودگاه الگرو بازداشت شد. براساس این بیانیه او به‌دست پلیس مرزی ایتالیا بازداشت شده است و روز جمعه در دادگاهی حضور پیدا می‌کند که درمورد آزادی یا استردادش به اسپانیا تصمیم می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس اسپانیا پیش‌تر به‌منظور استرداد پوجدمون به آن کشور برای برخورد قضایی به‌دلیل نقش او در جنبش استقلال‌طلبی، یک حکم بازداشت اروپایی علیه این رهبر استقلال‌طلبان کاتالونیا صادر کرده بود که بازداشت او با همان حکم انجام شده است. 

گونزالو بویه، وکیل پوجدمون، در حساب توییتر خود نوشته این دستگیری براساس حکم بازداشت اروپایی صادرشده در ۱۴ اکتبر سال ۲۰۱۹ انجام شده که «براساس دستورالعمل قانونی دیوان دادگستری اروپا به حالت تعلیق درآمده است».

برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا بزرگ‌ترین بحران سیاسی اسپانیا در طول چند دهه گذشته بوده است. 

پس از آنکه پارلمان کاتالونیا در اکتبر ۲۰۱۷ به‌صورت یک‌جانبه استقلال آن منطقه را اعلام کرد، دولت مرکزی مادرید اداره امور کاتالونیا را به‌طور مستقیم در دست گرفت و حکم بازداشت رهبران استقلال‌طلب را صادر کرد.

دولت اسپانیا در ماه ژوئن ۹ تن از رهبران استقلال‌طلبان کاتالونیا را که در زندان به‌سر می‌بردند عفو کرد، اما کارلس پوجدمون همچنان به اتهام «فتنه، اختلاس و شورش» تحت پیگرد قانونی است.   

بیشتر از جهان