تصمیم جنجالی دولت اسپانیا برای عفو جدایی‌طلبان زندانی کاتالان

شماری از جدایی‌طلبان اسپانیا می‌گویند که لغو احکام زندان کافی نیست

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا-LLUIS GENE / AFP

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، طرح جنجالی عفو ۹ جدایی‌طب کاتالان را که به دلیل نقش‌شان در همه‌پرسی غیرقانونی استقلال در سال ۲۰۱۷ در زندان بودند، تایید کرد.

قبلا پیش‌بینی شده بود که نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا این افراد را عفو کند. او خبر عفو آنان را در سخنرانی صبح روز دوشنبه، ۲۱ ژوئن، در بارسلونا، مرکز استان کاتالونیای اسپانیا، اعلام کرد.

سانچز گفت:‌ «فردا طبق روح بخشش در قانون اساسی، از هیئت دولت خواهم خواست تا عفو آنان را تایید کند.»

شماری از جدایی‌طلبان اسپانیا می‌گویند که بخشودگی احکام حبس کافی نیست و خواستار عفو کامل آنان شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت اسپانیا سال گذشته گفته بود که قوانین مربوط به ایجاد آشوب که به موجب آن ۹ فعال سیاسی فوق به ۱۳ سال حبس محکوم شده بودند، بسیار سنگین بوده است.

اقدام اسپانیا برای بخشش جدایی‌طلبان از مجازات زندان، موجب بروز واکنش‌های ضدونقیض در اسپانیا شده است.

شبکه خبری الجزیره گفت که نظرسنجی اخیرش حاکی است که بیش از ۶۰ درصد از اسپانیایی‌ها با عفو آنان مخالف هستند و هفته گذشته هزاران نفر در اعتراض به حکم بخشش تظاهرات کردند.

بیشتر افراد جامعه کاتالان اسپانیا با عفو آنان موافقند و کنفدراسیون سازمان‌های تجاری، که رهبر جامعه تجاری اسپانیا به شمار می‌رود، نیز با آن اقدام موافقت کرده است.

احزاب دست‌راستی اسپانیا که در حال حاضر در نظرسنجی‌ها اقبال عمومی یافته‌اند، از موارد عفو حتما استفاده خواهند کرد.

هفته گذشته ایزابل دیاز آیوسو، رئیس‌ دولت منطقه‌ای مادرید، گفت که عفوها پادشاه فلیپ را در موقعیت دشواری قرار خواهد داد، زیرا طبق قانون اساسی اسپانیا، احکام عفو باید با امضای او اجرا شود.

عفو فعالان سیاسی جدایی‌طلب، مسئله رهبر سابق کاتالان‌ها را که به دلیل نقشی که در تلاش‌های استقلال داشت، اکنون در تبعید خودخواسته به سر می‌برد، حل‌نشده باقی خواهد گذاشت.

برخی ناظران می‌گویند که عفو فعالان جدایی‌طلب از نظر سیاسی بسیار مخاطره‌انگیز است، زیرا گفتمانی که اکنون آغاز می‌شود، پایان خوشی نخواهد داشت وبه تقویت نیروهای مخالف، چه در میان جدایی‌طلبان افراطی و چه راست‌گرایان، خواهد انجامید.

سانچز اقدام برای عفو ۹ زندانی سیاسی را «گامی بزرگ در مسیر صلح» توصیف کرده است.‌

رهبر جدید جامعه کاتالان‌های اسپانیا که از جدایی‌طلبان حمایت می‌کند، قرار است در ماه جاری میلادی با سانچز ملاقات کند تا درباره آنچه بزرگترین بحران سیاسی اسپانیا در ظرف چند دهه اخیر توصیف شده است، مذاکره کنند.

برخی تحلیلگران با توجه به وابسته بودن سانچز  به حمایت ناسیونالیست‌های میانه‌رو کاتالان، صدور احکام عفو از جانب او را اقدامی سیاسی ارزیابی می‌کنند.