سردرگمی والدین در بازار برای خرید تبلت دست‌دوم و ارزان‌تر

به گفته یک فروشنده موبایل، بسیاری از دانش‌آموزان تبلت‌های خود را به‌دلیل نیاز مالی فروخته‌اند 

والدین برای تهیه ارزان‌ترین نوع تبلت باید بیش از شش میلیون تومان هزینه کنند، که معادل درآمد یک یا حتی دو ماه یک خانواده کارگری است‌ـ عکس از ایسنا

 شنبه سوم مهر ۱۴۰۰، سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود، آن هم در شرایطی که هنوز تعداد زیادی از والدین دانش‌آموزان واکسن تزریق نکرده‌اند و واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز با ابهام‌های زیادی روبه‌روست.

بر اساس اعلام علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، سال تحصیلی جدید فقط در مناطق روستایی و کم‌جمعیت به‌صورت حضوری آغاز می‌شود. وزارت بهداشت نیز اعلام کرده است که شرط بازگشایی حضوری مدارس این است که دانش‌آموزان واکسن تزریق کنند. 

اگر وعده‌ها محقق شوند، تا آبان امسال واکسیناسیون دانش‌آموزان تکمیل می‌شود؛ اما تا آن زمان، سال تحصیلی جدید به‌صورت غیرحضوری شروع می‌شود. بنابراین، دانش‌آموزان باید امکانات اولیه آموزش آنلاین را در اختیار داشته باشند، یعنی تبلت یا گوشی تلفن هوشمند و اینترنت. 

قیمت تبلت و گوشی تلفن هوشمند نیز همچون دیگر محصولات، در ماه‌های اخیر افزایش سرسام‌آور داشت و به گفته فروشندگان موبایل، طرح ثبت گوشی‌ها نیز به این افزایش بی‌رویه قیمت دامن زد.

یکی از فروشندگان موبایل در همین زمینه به وب‌سایت بازار گفت طرح ثبت تبلت که از اول مرداد به اجرا درآمد، قیمت تبلت ۹۰۰ هزار تومانی را یک‌باره به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رساند.

مجید، فروشنده موبایل در خیابان جمهوری تهران، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، از سردرگمی و استیصال خانواده‌ها برای پیدا کردن گوشی‌های تلفن هوشمند و تبلت‌هایی با قیمت مناسب خبر داد و گفت: «روزانه بیش از ۲۰ مراجعه‌کننده دارم، حتی ارزان‌ترین نوع تبلت را که جلو آنان می‌گذارم، توان خریداری‌اش را ندارند.» 

این فروشنده موبایل گفت که در یک هفته گذشته، بارها با این صحنه مواجه شده است که والدین برای خرید یک تبلت و گوشی هوشمند، ساعت‌ها در بازار موبایل سردرگم بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، در نهایت، بسیاری از افراد چاره‌ای ندارند جز اینکه تبلت‌های بی‌کیفیت چینی بخرند که زود خراب می‌شود و ضرر مالی بیشتری برای آنان در پی دارد. 

مجید در سه ماه گذشته، دست‌کم ۲۰ تبلت دست‌دوم از دانش‌آموزان نوجوان خریداری کرده است. او با بیان اینکه این بچه‌ها خود برای فروش تبلت‌ها مراجعه کردند، گفت: «از هرکدام که پرسیدم چرا می‌خواهی تبلتت را بفروشی اول سال تحصیلی باید گران‌تر بخری، یا جواب داد دیگر قصد ادامه تحصیل ندارد یا به پولش نیاز دارد.» 

به گفته مجید، در حال حاضر بسیاری از والدین ساعت‌ها در بازار موبایل می‌گردند تا یک تبلت دست‌دوم با قیمت مناسب پیدا کنند. خیلی‌ها نیز تبلت‌های قدیمی را برای تعمیر می‌آورند. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با افزایش قابل‌ملاحظه قیمت‌ها، برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند محصولات کارکرده و دست‌دوم بخرند و یا اقدام به تعمیر دستگاه‌های قدیمی کنند.

در حال حاضر، برای خرید یک تبلت ۸.۰۲ اینچی باید بین چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفت. خرید تبلت‌های ۱۰ اینچی نیز از شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد. 

علاوه بر قیمت تبلت، باید مخارج جانبی مانند محافظ صفحه با قیمتی بین ۱۹۰ تا ۸۰۰ هزار تومان، کاور با قیمتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، کیف تبلت با قیمتی بین ۱۷۰ تا ۳۵۰ هزار تومان را نیز در نظر گرفت.

از آن‌جا که اندازه تبلت‌های ۸.۰۲ اینچی برای استفاده آموزشی مناسب نیست و سلامت بینایی کودکان را به خطر می‌اندازد، خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که تبلت ۱۰ اینچی تهیه کنند. 

قیمت‌ تبلت‌های موجود در بازار نشان می‌دهد که والدین برای تهیه ارزان‌ترین نوع تبلت باید بیش از شش میلیون تومان هزینه کنند، مبلغی که معادل درآمد یک یا حتی دو ماه یک خانواده کارگری است. در صورتی‌ که خانواده‌ای صاحب دو یا سه فرزند باشد، باید بتواند سه برابر هزینه کند؛ در غیر این صورت، فرزندان آنان چاره‌ای جز استفاده مشترک از یک تبلت یا گوشی هوشمند ندارند که البته عقب‌ ماندن دانش‌آموزان از آموزش را در پی دارد، چون مدارس آنلاین نیز ساعت مشخص دارند و امکان استفاده مشترک فراهم نیست مگر به قیمت صرف‌نظر از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. 

سال گذشته، سه میلیون دانش‌آموز به‌دلیل دسترسی نداشتن به امکانات آموزش آنلاین از ادامه تحصیل محروم شدند. چند دانش‌آموز نیز به‌دلیل نداشتن گوشی تلفن هوشمند خودکشی کردند. هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا، واکسیناسیون عمومی انجام شده است و دانش‌آموزان به مدارس بازگشته‌اند اما در ایران، تاخیر در واکسیناسیون به‌دلیل فرمان رهبر جمهوری اسلامی ایران و وعده تولید واکسن داخلی، خسارت‌های زیادی در پی داشته که یکی از آن‌ها محرومیت دانش‌آموزان از تحصیل و فشار مضاعف بر خانواده‌ها برای تهیه امکانات آموزش از راه دور بوده است.