در آستانه بازگشایی مدارس، سه میلیون دانش‌آموز کتاب نخریدند

سال گذشته نیز بیش از سه میلیون دانش‌آموز به‌دلیل نداشتن امکانات آموزش آنلاین ترک‌ تحصیل کردند

تاکنون ۱۰ میلیون و ۳۵۲ هزار دانش‌آموز کتاب‌های درسی خود را به صورت اینترنتی خریداری کرده‌اند‌ـ عکس از همشهری آنلاین

توزیع کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی از صبح روز شنبه ۲۰ شهریور، در کشور آغاز می‌شود اما هنوز سه میلیون دانش‌آموز برای خرید کتاب‌های درسی اقدام نکرده‌اند.

این در حالی است که به گفته محمد علوی تبار، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش‌وپرورش، امسال همه کتاب‌ها در مدارس توزیع می‌شود و هیچ‌ کتابی در کتاب‌فروشی‌ها فروخته نمی‌شود.

هم‌زمان علی‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت، گفت ۲۵ درصد دانش‌آموزان به‌دلیل نداشتن گوشی هوشمند ترک‌ تحصیل کرده‌اند.

پس از آغاز همه‌گیری کرونا و تعطیلی مدرسه‌ها، آموزش‌وپرورش ایران سامانه‌ «شاد» را برای آموزش از راه دور دانش‌آموزان راه‌اندازی کرد. این سامانه در حالی راه‌اندازی شد که زیرساخت‌های آموزش آنلاین در کشور فراهم نبود.

در بسیاری از نقاط کشور، پوشش اینترنت وجود نداشت و بسیاری از کودکان خانواده‌های فقیر و حتی متوسط جامعه امکان خرید گوشی‌های هوشمند و تبلت را نداشتند. کار به جایی رسید که در بهمن ۱۳۹۹ محسن حاجی‌میرزایی، وزیر وقت آموزش‌وپرورش، اعتراف کرد که سه میلیون دانش‌آموز در سامانه شاد ثبت‌نام نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در یک جلسه رسمی گفت که از ۱۴ میلیون دانش‌آموز در کشور حدود ۱۰ میلیون در سامانه شاد عضو شدند و بیش از سه میلیون نفر به دلایلی همچون نداشتن گوشی هوشمند یا تبلت یا نبودِ دسترسی به اینترنت، امکان استفاده از این سامانه را پیدا نکردند و در خطر ترک تحصیل قرار گرفتند.

اگرچه وزارت آموزش‌وپرورش خیلی زود خبر ترک‌ تحصیل دانش‌آموزان را تکذیب کرد و مدعی شد این کودکان از روش‌های دیگر مثل «مدرسه تلویزیونی» آموزش را دنبال کرده‌اند اما بهروز محبی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در فروردین امسال از ترک تحصیل ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش‌آموزان در شهرستان‌ها در دوران همه‌گیری کرونا خبر داد.

همچنین انجمن حمایت از حقوق کودکان در بیانیه‌ای درباره خطر ترک تحصیل پنج میلیون دانش‌آموز ابراز نگرانی کرد. به‌تازگی علی‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت، نیز ترک تحصیل ۲۵ درصد دانش‌آموزان را تایید کرده است.

حالا سال تحصیلی جدید در حالی آغاز می‌شود که به گفته معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش‌وپرورش، تاکنون ۱۰ میلیون و ۳۵۲ هزار دانش‌آموز کتاب‌های درسی خود را به صورت اینترنتی خریداری کرده‌اند، اما هنوز سه میلیون دانش‌آموز اقدام به خرید اینترنتی کتاب‌های درسی نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از علوی‌تبار، خرید کتاب درسی نیازمند ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه «پادا» و مشخص شدن مدرسه محل تحصیل آنان است و درصورتی‌که دانش‌آموزی در این سامانه ثبت‌نام نکند، موفق به خرید کتاب درسی هم نخواهد شد.

این خبر در حالی اعلام شده است که حدود ۱۰ روز تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است. با این حال، وضعیت تحصیل بیش از سه میلیون دانش‌آموز در کشور همچنان مشخص نیست و مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش نیز تاکنون نه تنها وضعیت دانش‌آموزان محروم از تحصیل را پیگیری نکرده‌اند، بلکه هیچ واکنشی به این خبر نیز نشان نداده‌اند.

کارنامه ناموفق وزارت آموزش‌وپرورش در دوران همه‌گیری کرونا و آموزش از راه دور، مسئولان جمهوری اسلامی را بر آن داشته است که برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید به شکل حضوری خیز بردارند. این در حالی است که در موج پنجم کرونا با سویه دلتا، کودکان زیادی نیز بیمار شدند و گفته می‌شود سویه‌های جدید مثل لامبدا کودکان را نیز درگیر می‌کند.

از سوی دیگر، همچنان کمتر از ۱۴ درصد مردم ایران واکسینه کامل شده‌اند و بازگشایی مدارس ممکن است به اوج‌گیری دوباره بیماری منجر شود.