افزایش نرخ تورم ایران به ۴۵.۸ درصد در شهریورماه

گروه‌های کالایی «لبنیات و تخم‌مرغ»، «سبزیجات» و «ادویه و چاشنی» به‌طور میانگین بیشترین افزایش قیمت‌‌ها را در شهریورماه نسبت به مرداد داشته‌اند

نرخ تورم نقطه‌‌به‌نقطه درمورد «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» با ۳.۲ واحد افزایش در شهریورماه به ۶۱.۶درصد رسیده است- MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

به گزارش مرکز آمار ایران، با ادامه روند افزایشی نرخ تورم در کشور، تورم سالانه در شهریورماه ۱۴۰۰ با افزایش ۰.۶ واحدی نسبت به ماه مرداد، به ۴۵.۸ درصد رسید. براساس این گزارش، علاوه بر تورم سالانه، نرخ تورم ماهانه و همچنین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نیز در ماه شهریور نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است. 

مرکز آمار ایران روز پنج‌شنبه، اول مهرماه، جزئیات آمارهای مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده و  تورم شهریور ۱۴۰۰ را اعلام کرد. شاخص قیمت مصرف‌کننده با جمع‌آوری قیمت خرده‌فروشی کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارها محاسبه می‌شود و معیاری است برای سنجش تغییرات و میزان تورم قیمت‌ها. 

براساس این گزارش، نرخ تورم سالانه که در مردادماه ۴۵.۲درصد بود، در ماه شهریور برای خانوارهای کشور به ۴۵.۸ درصد رسیده است. نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبلی آن است. برای خانوارهای شهری و روستایی نیز نرخ جداگانه تورم سالانه شهریورماه به ترتیب ۴۵.۱ درصد و ۴۹.۷ درصد اعلام شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نرخ تورم نقطه‌‌به‌نقطه یعنی درصد تغییر شاخص قیمت نسبت‌به ماه مشابه سال گذشته، در شهریورماه ۱۴۰۰ به ۴۳.۷درصد رسیده است. این به آن معناست که خانواده‌های ایرانی برای خرید و استفاده از مجموعه‌ای از کالاها و خدمات، در این ماه به‌طور میانگین ۴۳.۷ درصد بیشتر از شهریور سال ۹۹ هزینه کرده­‌اند. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مردادماه امسال ۴۳.۲ درصد بود و در ماه گذشته ۰.۵ درصد افزایش یافته است.  

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌‌به‌نقطه درمورد «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» با ۳.۲ واحد افزایش در شهریورماه به ۶۱.۶درصد و درمورد «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٧ واحدی نسبت به ماه گذشته، به ۳۵.۴درصد رسیده است.

نرخ تورم ماهانه نیز براساس این گزارش در شهریورماه به ٣.٩ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ٠.٧ واحد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در شهریورماه ۵ درصد و برای «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۳.۳درصد بوده است. 

براساس این گزارش، بیشترین افزایش قیمت‌ها در ماه شهریور نسبت به مرداد مربوط به گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بوده و از زیرمجموعه‌های این گروه عمده، گروه‌های «لبنیات و تخم‌مرغ»، «سبزیجات» و «ادویه و چاشنی» به‌طور میانگین بیشترین افزایش قیمت‌‌ها را داشته‌اند. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز در شهریورماه، گروه «مسکن، آب، برق و گاز» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

ایران از کشورهایی است که در حال حاضر با یکی از بالاترین نرخ‌‌های تورم و افزایش میزان قیمت‌ها روبه‌رو است. مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران، مردادماه سال جاری هشدار داد که در صورت ادامه روند فعلی، نرخ تورم در کشور تا پایان سال به ۶۰ درصد می‌رسد و اقتصاد ایران ونزوئلایی می‌شود. 

بیشتر از اقتصاد