گوترش: اعضای دائم شورای امنیت برای «افغانستان باثبات» با هم متحدند

«آن‌ها به‌دنبال افغانستانی‌اند که در آن حقوق زنان و دختران رعایت شود؛ افغانستانی که پناهگاه تروریسم نباشد؛ افغانستانی با یک دولت فراگیر که نماینده همه اقشار مردم باشد»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد- Eduardo Munoz-Pool/Getty Images/AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از اتحاد و هم‌فکری پنج عضو دائم شورای امنیت درمورد ضرورت ایجاد افغانستان باثبات و دولت فراگیر در آن کشور خبر داد.

وزرای امور خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، یعنی ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه، چهارشنبه‌شب، ۳۱ شهریورماه، با حضور دبیرکل سازمان ملل متحد نشستی در رابطه با آخرین تحولات افغانستان پس از به‌ قدرت رسیدن طالبان برگزار کردند. در این نشست علاوه‌بر آنتونیو گوترش، آنتونی بلینکن، سرگئی لاوروف، ژان ایو لودریان و لیز تراس، وزرای خارجه ایالات متحده، روسیه، فرانسه و بریتانیا به‌صورت حضوری و وزیر خارجه چین، وانگ یی، به‌صورت آنلاین شرکت داشتند. 

آنتونیو گوترش پس از نشست با وزرای خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، به خبرنگاران گفت که این قدرت‌های جهانی «خواهان یک افغانستان آرام و باثبات‌اند که در آن کمک‌های بشردوستانه بدون مشکل و تبعیض توزیع شود.»  

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: «آن‌ها به‌دنبال افغانستانی‌اند که در آن حقوق زنان و دختران رعایت شود؛ افغانستانی که پناهگاه تروریسم نباشد؛ افغانستانی با یک دولت فراگیر که نماینده همه اقشار مردم باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه‌بر این، نشست مجازی وزرای خارجه کشورهای گروه ۲۰ نیز در حاشیه  هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع افغانستان و با حضور دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان چند کشور دیگر، ازجمله قطر، روز چهارشنبه برگزار شد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در این نشست بار دیگر بر نگرانی‌ها درباره دولت موقت گروه اسلام‌گرای طالبان در افغانستان تاکید کرد، دولتی که در آن تنها شامل اعضای طالبان است و هیچ زنی در آن حضور ندارد، اما شامل وزرایی می‌شود که به اتهام تروریسم در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارند. او گفت: «طالبان با اعلام یک دولت غیرفراگیر، دچار اشتباهی تاکتیکی شد، زیرا این اقدام، مشارکت با آن‌ها را برای ما دشوارتر می‌‌کند.» 

وزیر خارجه آلمان افزود: «مهم است که آن‌ها این حرف‌ها را از همه ما بشنوند. و هنگامی که بحث بر سر مولفه‌های سیاسی اساسی و معیارهای هرگونه تعامل آتی با آن‌هاست، همه ما باید یک‌صدا صحبت کنیم.»

این نشست‌ها برای بررسی تحولات افغانستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درحالی برگزار شد که تاکنون هیچ کشوری دولت جدید طالبان را به‌رسمیت نشناخته است. طالبان با تعیین سهیل شاهین، از اعضای دفتر سیاسی آن گروه در قطر، به‌عنوان سفیر خود در سازمان ملل متحد، درخواست کرده‌اند تا در نشست مجمع عمومی سخنرانی داشته باشند، اما ایالات متحده که از اعضای کمیته اعتبارسنجی این نهاد است، اعلام کرده که تا پیش از پایان مجمع عمومی، هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نخواهد شد.

بیشتر از جهان