روسیه: لغو تحریم‌های طالبان در دستور کار شورای امنیت نیست

طالبان با وعده تشکیل دولت فراگیر به دنبال راهی برای پذیرفته شدن در جامعه جهانی است

TIMOTHY A. CLARY / AFP

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت که لغو تحریم های طالبان در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار ندارد.

نماینده روسیه در حاشیه هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت که نباید در این زمینه عجله کرد زیرا باید قبل از هر اقدامی جوانب آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت که تقریباً همه اعضای شورا، نه فقط پنج عضو دائمی، بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که در بخورد با دولت جدید افغانستان باید جانب احتیاط را نگاه داشت.

با این حال، وانگ یو، سفیر چین در کابل، هفته گذشته با امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان دیدار کرد و متعهد شد که کشورش بدون هیچ قید و شرطی به کمک و همکاری با افغانستان ادامه می‌دهد.

چین همچنین ۱۵ میلیون دلار کمک بشردوستانه به افغانستان و همچنین سه میلیون دوز واکسن کرونا اهدا کرده است.

در همین حال، ایالات متحده همچنین اعلام کرده است که تقریبا ۶۴ میلیون دلار کمک های بشردوستانه اضافی به مردم افغانستان اختصاص خواهد داد.

آنتی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هفته گذشته گفت که کمک‌های ایالات متحده به افغانستان به طالبان تحویل داده نمی‌شود و به صورت مستقیم به دست سازمان‌های غیردولتی و نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد می‌رسد.

به گفته مقامات سازمان ملل متحد، طالبان روز سه‌شنبه ۲۱ سپتامبر، سهیل شاهین را به عنوان سفیر و نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل معرفی کردند. وی پیشتر سخنگوی دفتر طالبان در دوحه بود. در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که تلاش طالبان برای به رسمیت شناخته شدن ابزار مناسبی است برای تحت فشار قرار دادن آن‌ها برای رعایت حقوق زنان و تشکیل دولتی فراگیر.

طالبان روز گذشته شمار دیگری از مقام‌های دولت امارت اسلامی را معرفی کردند. ذبیح الله مجاهد معاون اطلاع‌رسانی طالبان روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که این افراد جدید، متخصصانی هستند که به بهبود کارکرد دولت کمک خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچنان که انتظار می‌رفت، زنان در کابینه طالبان نقشی ندارند. البته مجاهد تصریح کرد که ممکن است در مراحل بعدی آنها را نیز به دولت اضافه کنند.

مجاهد مدعی شد که در دولت طالبان از همه اقلیت‌ها از جمله هزاره‌ها استفاده خواهد شد.

سخنان ذبیح‌الله مجاهد در تعارض با رفتار طالبان در یک ماه گذشته است. این گروه پس از سقوط کابل محدودیت‌های زیادی برای زنان شاغل ایجاد کرده‌اند و به دنبال احیای همان شیوه حکمرانی امارت اسلامی در دهه ۹۰ میلادی هستند.

بیشتر از جهان