انتقال موکب‌داران با هواپیمای نظامی به عراق

ازدحام مسافران اربعین در مرزهای ایران، خطر شیوع موج جدید کرونا را در پی دارد

به‌دلیل تعداد زیاد متقاضیان خرید بلیت‌ پروازهای اربعین، بازار سیاه ‌فروش بلیت راه افتاده است‌ـ arbaeen.ir

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، بلیت پروازهای اربعین در ۱۳ دفتر تهران و ۲۰ دفتر سایر شهرها به فروش می‌رسد. خبرگزاری‌های داخلی ایران از تعداد زیاد متقاضیان برای خرید بلیت‌ پروازهای اربعین خبر داده‌اند، به‌گونه‌ای که حتی بازار سیاه فروش بلیت هم راه افتاده است و برخی آژانس‌های هواپیمایی بلیت‌های ۴ میلیون تومانی را تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز می‌فروشند.

سهمیه زائران ایرانی از مراسم اربعین ۶۰ هزار نفر است و تاکنون، ۳۵ هزار بلیت فروخته شده است. متخصصان هشدار داده‌اند که برگزاری هرگونه تجمعی خطر شیوع زودهنگام موج ششم کرونا را به همراه دارد.

دولت عراق با توجه به شرایطی که به دنبال همه‌گیری کرونا ایجاد شد، اعلام کرد که امسال برای مراسم اربعین، ۴۰ هزار زائر را می‌پذیرد. از این میان ۳۰ هزار زائر سهم ایران بود و قرار شد که ۱۰ هزار زائر نیز از کشورهای دیگر پذیرفته شوند.

با وجود اینکه عراق سهمیه قابل‌‌ملاحظه‌ای برای زائران ایرانی در نظر گرفته بود، دولت ایران برای گرفتن امتیاز بیشتر پافشاری کرد. در نهایت، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، با پذیرش ۳۰ هزار زائر دیگر از ایران موافقت کرد تا تعداد مسافران ایرانی اربعین امسال به ۶۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درخواست دیگر جمهوری اسلامی از دولت عراق این بود که مرزهای زمینی را برای بازگشت زائران به کشور باز بگذارد. این اقدام باعث می‌شود که برخی زائران بلیت یک‌طرفه هواپیما به عراق را تهیه کنند که ارزان‌تر تمام می‌شود. در پی موافقت دولت عراق با این پیشنهاد، تعداد زائران اربعین بیشتر شد.

به گفته شهرام آدم‌نژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی، روزانه ۴۰۰ اتوبوس در مرز مهران برای برگشت زائران مستقر می‌شوند و با قیمت مصوب اعلام‌شده مسافران را به شهرهای خود بازمی‌گردانند.

اصرار جمهوری اسلامی به افزایش سهمیه زائران ایرانی در حالی صورت گرفت که کشور گرفتار موج پنجم کرونا بود و طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر جان خود را به‌دلیل ابتلا به کرونا از دست می‌دادند.

هم‌زمان جامعه پزشکی بارها هشدار داد که برگزاری هرگونه تجمع، حتی دورهمی‌های خانوادگی، خطر شیوع زودهنگام موج ششم کرونا را در پی خواهد داشت، هشدارهایی که نتیجه‌ای در پی نداشت و حالا، در آستانه روز اربعین، گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۳۵ هزار بلیت هواپیما فروخته شده است.

طبق اعلام آدم‌نژاد، بلیت دوطرفه اربعین با قیمت حداکثر ۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از کارکنان یکی از دفاتر فروش بلیت، خبر داده‌ است که بلیت‌های رفت و برگشت ۵ میلیون تومانی اصلا پیدا نمی‌شود و حداقل نرخ موجود ۷ میلیون تومان است.

راه افتادن بازار سیاه فروش بلیت هواپیما از یک سو و بسته بودن مرزهای زمینی در مسیر رفت به کربلا از سوی دیگر باعث شده است که ستاد ملی برگزاری مراسم اربعین و برخی موکب‌داران به روش‌های دیگر برای سفر به عراق متوسل شوند. در روزهای گذشته، ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد مسافران اربعین با هواپیماهای نظامی دو طبقه به عراق رفته‌اند.

پس از انتشار این ویدیو خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارشی مدعی شد که به دلیل بالا بودن هزینه پروازهای اربعین، برخی زوار و موکب‌داران با «هواپیمای باری» به عراق سفر کردند.

ویدیوی منتشر شده نشان می‌دهد که افراد بدون رعایت نکات بهداشتی در کنار هم نشسته‌اند. هرچند طبق اعلام دولت عراق، شرط ورود به این کشور در دست داشتن جواب منفی آزمایش کرونا یا کارت واکسن است، متخصصان بارها هشدار داده‌اند که برخی سویه‌های ویروس کرونا واکسن‌گریزند. تجمع و ازدحام مسافران اربعین در مرزهای ایران و بازگشت آنان به شهرها خطر شیوع بیماری را در پی دارد و این در حالی است که همچنان درصد زیادی از مردم واکسینه نشده‌اند و موج پنجم کرونا کامل فروکش نکرده است.

حتی بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز از شیوع موج ششم کرونا در پاییز خبر داده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره از مراسم اربعین برای نمایش چهره‌ای مقتدر و با‌نفوذ از خود در منطقه بهره‌برداری کرده است. علی خامنه‌ای پیش‌تر پیاده‌‎روی اربعین را «نورافکن قوی» خوانده بود که به گفته او، دنیا سعی می‌کند آن را نبیند یا تحریفش کند.