سهمیه زائران ایرانی، به‌رغم شیوع کرونا، به ۶۰ هزار نفر افزایش یافت 

با وجود بحران کرونا در ایران، پافشاری برای حضور حداکثری در مراسم اربعین ادامه دارد 

پیش‌تر گفته شده بود که سهمیه زائران ایرانی در مراسم اربعین ۳۰ هزار نفر است‌ـ عکس از جام‌جم آنلاین

به دنبال اصرار مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، عراق سهمیه زائران ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین را به ۶۰ هزار نفر افزایش داد.

این خبر در آستانه سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، به ایران اعلام شد. پیش‌تر گفته شده بود که سهمیه زائران ایرانی در مراسم اربعین ۳۰ هزار نفر است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی و نهادهای مذهبی ایران خواستار اختصاص سهمیه بیشتری بودند. اصرار برای افزایش سهمیه ایران در حالی انجام گرفته است که متخصصان در باره شروع زودهنگام موج ششم کرونا در کشور هشدار داده‌اند. 

کمیته عالی بهداشت و سلامت عراق اعلام کرده است که ۵۰ هزار زائر می‌توانند در مراسم اربعین امسال شرکت کنند. از این میان، ۳۰ هزار سهمیه به زائران ایرانی اختصاص یافته است و ۱۰ هزار زائر نیز از کشورهای دیگر می‌توانند به عراق سفر کنند. این کمیته همچنین تاکید کرده است که تمامی زائران باید از خطوط هوایی وارد کشور عراق شوند و به‌دلیل خطرهای ناشی از همه‌گیری کرونا، پیاده‌روی اربعین منتفی است. 

نهادهای مذهبی جمهوری اسلامی و در راس آن‌ها ستاد برگزاری مراسم اربعین که پیش از این در تدارک برگزاری پیاده‌روی اربعین بودند، به این خبر واکنش نشان دادند و خواستار افزایش سهمیه زائران ایرانی شدند. حتی رایزنی‌هایی برای پیاده‌روی اربعین انجام شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه ۱۷ شهریور، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین، از رایزنی با سفیر عراق در تهران خبر داد و گفت درخواست افزایش سهمیه ایران به عراق داده شده است. برخی هیئت‌های مذهبی مثل هیئت مذهبی مازندران نیز از مسئولان خواستند با بهره‌گیری از «ظرفیت‌ها»، برای رفع «دغدغه» هیئت‌ها و «عزاداران» سفر اربعین اقدام کنند. 

اصرار برای افزایش سهمیه زائران ایرانی به ستاد اربعین و هیئت‌های مذهبی خلاصه نشد و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، نیز خواستار افزایش سهمیه ایران و برگزاری پیاده‌روی اربعین بود. او در نشستی با فعالان مذهبی، این موضوع را مطرح کرد و مدعی شد طراحی‌های «معاندانه‌ای» از سوی «دشمن» در حال انجام است که دو ملت ایران و عراق را که در «پدیده راهپیمایی اربعین» از سراسر جهان به هم نزدیک شده بودند از هم دور کنند. او پیاده‌روی اربعین را «باطل‌السحر» این «طراحی‌های معاندانه» دانست. 

اصرار برای اختصاص سهمیه بیشتر به زائران ایرانی و برگزاری پیاده‌روی اربعین در حالی است که موج پنجم کرونا در ایران هنوز کامل فروکش نکرده است و به گفته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، تا آغاز موج ششم کرونا فقط شش هفته زمان برای مدیریت بیماری در کشور باقی است. 

با این حال، فشارهای جمهوری اسلامی به دولت عراق در نهایت کارساز شد و در آستانه سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، یک مقام بلندپایه دفتر او اعلام کرد: «علاوه بر سهمیه‌ای که پیش از این کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته بود، نخست‌وزیر عراق ۳۰ هزار ویزای دیگر نیز به ملت ایران تقدیم کرد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از این مقام بلندپایه، این سهمیه هدیه الکاظمی به «کشور دوست و همسایه» در راستای «دوستی و وحدت ناگسستنی» دو ملت است. 

جمهوری اسلامی ایران همواره از مراسم اربعین برای نمایش چهره‌ای «مقتدر» و «عزت اسلامی»، برداشت سیاسی کرده است. علی خامنه‌ای پیش‌تر پیاده‌‎روی اربعین را «نورافکن قوی» خوانده بود که به گفته او، دنیا سعی می‌کند آن را نبیند یا تحریفش کند.