درخواست نماینده مجلس: رئیس سازمان سنجش ممنوع‌الخروج شود

سازمان سنجش، بارها به دست داشتن در مافیای آموزش و کنکور متهم شده است

احمد نادری، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی -عکس از رکنا

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دادستان کل کشور، ضمن اشاره به سوء عملکرد و تخلفات رئیس و مدیران سازمان سنجش آموزش کشور ، خواهان ممنوع‌الخروج شدن ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش کشور شد.

به گزارش ایسنا، احمد نادری که ریاست هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور را بر عهده دارد، در این نامه نوشته است: «باخبر شدیم آقای ابراهیم خدایی، رئیس سازمان، به بهانه فرصت مطالعاتی قصد خروج از کشور دارند. همچنین شائبه خروج برخی از مدیران این سازمان نیز با عنایت به شکایات و تخلفات گسترده وجود دارد، لهذا خواهشمند است دستور مقتضی جهت ممنوع‌الخروج شدن ایشان را صادر فرمایید تا خللی در فرآیند تظلم خواهی مردم و صیانت از حقوق بیت‌المال رخ نداده و امکان فرار از بار مسئولیت و پاسخگویی برای این فرد میسر نگردد.»

او در توضیح این درخواست در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «برای جلوگیری از تکرار سناریوی خروج از کشور، در نامه‌ای به دادستان محترم، خواهان ممنوع‌الخروج شدن رئیس سازمان سنجش و برخی مدیران آن شدم. یکی از مهره‌های کلیدی وزارت علوم که ظلم‌های فراوانی در سال‌های قبل به دانشگاهیان کرد، به‌رغم مفتوح بودن پرونده‌اش در کمیسیون اصل نود، از کشور خارج شد.»

کنکور سال ۱۴۰۰ یکی از پر حاشیه‌ترین دوره‌های آزمون سراسری در سال‌های اخیر بوده است؛ از برگزاری آن در اوج‌ موج پنجم کرونا و کاهش ۳۵ هزار نفری داوطلبان کنکور گرفته تا لو رفتن و استاندارد نبودن برخی سؤالات کنکور که کار را به کمیسیون امنیت ملی مجلس کشانده و اختلاف میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش را در پی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، پیش‌تر عباس مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی، در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم از او خواسته است تا به تخلفات رسیدگی کنند. او در نامه خود از مستنداتی صحبت کرده است که به همراه مطالب مطرح شده، «اذهان را به سمت وجود جریانی تحت عنوان مافیای کنکور هدایت کرده است. در همین راستا ضرورت دارد آن وزارتخانه در اسرع وقت شفاف‌سازی لازم را در دستور کار خود قرار دهد و با فوریت به تخلفات ارائه شده رسیدگی کند».

سازمان سنجش، پارها به دست داشتن در مافیای آموزش و کنکور متهم شده یا دست‌کم به این دلیل که قدرت مقابله و ایستادن در مقابل مافیای آموزش را ندارد موردانتقاد قرار گرفته است. سؤالات خارج کتاب بودن کنکور باعث خواهد شد آن دسته از داوطلبانی که به‌صورت فردی و بدون استفاده از آموزش‌های خصوصی و کلاس‌های کنکور خود را برای آزمون آماده‌ کرده‌اند، نتوانند به سؤالات پاسخ دهند و از رقابت باز بمانند.