بازداشت بیش از ۲۰ نفر از فروشندگان سوال‌های کنکور سراسری

به گفته رئیس پلیس فتا، فروشندگان با تبلیغات دروغین مدعی فروش سوال‌های کنکور ۱۴۰۰ پیش از برگزاری آن شده بودند

پیش از کنکور، گزارش‌های مختلفی از فروش سوالات آن در مواردی حتی تا قیمت یک‌‌میلیارد تومان منتشر شده بود- تصویر از سجاد علی‌همتی/ باشگاه خبرنگاران جوان

وحید مجید، رئیس پلیس فتای جمهوری اسلامی ایران، از بازداشت بیش از ۲۰ نفر از افرادی که پیش از برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰ مدعی فروش سوال‌های آن در فضای مجازی شده بودند، خبر داد.

کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌های ایران، امسال از نهم تا ۱۲ تیرماه برگزار شد. پیش از برگزاری کنکور، گزارش‌های مختلفی از فروش سوالات آن به قیمت‌‌های بالا و در مواردی حتی تا یک‌‌میلیارد تومان منتشر شده بود.  

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وحید مجید، ۱۳ تیرماه، اعلام کرد که در روزهای منتهی به برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰،  «بیش از یک‌صد کارگروه استانی و شهرستانی» با رصد فضای سایبری، تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها را شناسایی کرده‌اند که در رابطه با کنکور «فعالیت مجرمانه» داشته‌اند.

به گفته رئیس پلیس فتا، بیش از ۲۰ نفر از افرادی که با تبلیغات دروغین مدعی فروش سوال‌های کنکور سراسری۱۴۰۰ پیش از برگزاری آن بودند، شناسایی و دستگیر شده‌اند. به گفته او، اقدام قضایی علیه تعداد دیگری از مجرمان در این زمینه نیز در جریان است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام نیروی انتظامی گفت که در تحقیقات از افراد دستگیرشده مشخص شده است که تعدادی از داوطلبان کنکور «مبالغ زیادی تحت عنوان بیعانه به این کلاهبرداران پرداخت کرده‌اند». به گفته او حساب‌های بانکی این افراد مسدود شده و اقدام نهایی برای «بازگرداندن وجوه به فریب‌خوردگان» صورت گرفته است.

رئیس پلیس فتای مازندران نیز پیش‌تر اعلام کرده بود: «افراد کلاهبردار بعد از ارتباط با مشتریان خود و با جلب اعتماد آنها، با استفاده از پیام‌رسان‌های موازی اقدام به تبلیغ و فروش غیرقانونی برخی سؤالات همراه با جواب می‌کنند که بسیاری از این سؤالات مربوط به آزمون‌های سال‌های گذشته است.»

وحید مجید با اشاره به اینکه «تمام سوالات کنکور تا آخرین ساعت و دقیقه نهایی برگزاری آزمون در قرنطینه و پلمب قرار می‌گیرند» تبلیغات برای فروش سوالات کنکور را «کلاهبرداری» دانست و گفت که تعداد شکایت‌های قضایی سال ۱۴۰۰ در این زمینه، نسبت به سال‌های گذشته، «کاهش نسبتا خوبی» پیدا کرده است.