آمریکا از تحریم «شبکه مالی حامی حزب‌الله و سپاه قدس» خبر داد

«حزب‌الله و سپاه قدس از نظام مالی بین‌المللی برای تامین مالی اقدام‌های تروریستی خود سوء‌استفاده می‌کنند»

 وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در مرکز واشینگتن - Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه، چند نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، دفتر کنترل موجودی‌های خارجی (اُفک) اعلام کرده است که اعضای شبکه‌ای در لبنان و کویت را که منابع مالی حزب‌الله لبنان را تامین می‌کنند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌ است.

«اُفک» همچنین اعلام کرد که اعضای شبکه‌ای بین‌المللی از کارگزاران مالی و شرکت‌های صوری را که به حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاری‌ می‌رسانند، تحریم کرده‌ است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «این دو شبکه از طریق نظام‌های مالی منطقه‌ای روی هم ده‌ها میلیون دلار پولشویی کرده‌ و ارز، طلا و لوازم الکترونیک به نفع حزب‌الله و سپاه قدس معامله‌ کرده‌اند.»

این وزارتخانه در ادامه آورده است: «حزب‌الله و سپاه قدس همچنان از نظام مالی بین‌المللی برای تامین مالی اقدام‌های تروریستی خود سوء‌استفاده می‌کنند. ایالات متحده در متلاشی کردن شبکه‌هایی که از حزب‌الله و سپاه قدس حمایت مالی می‌کنند، درنگ نخواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا از «مقداد امینی» و «علی قصیر» به عنوان کارگزاران اصلی این شبکه یاد شده است. همچنین گفته شده است که «امید یزدان‌پرست»، «محمدعلی و ثمانه دمیرچی‌لو» و«محمدرضا کاظمی» از اعضای این شبکه‌اند که طلا و ارز را از طریق شرکت هواپیمایی ماهان از ایران به ترکیه قاچاق می‌کنند و «وقتی طلا فروخته شد، عواید حاصل از آن از همین طریق به ایران بازگردانده و به حساب امینی و قصیر واریز می‌شود».

در این بیانیه، از «مرتضی مینای هاشمی» به عنوان بازرگان ساکن چین یاد شده که با برخورداری از دسترسی به نظام مالی بین‌المللی، مبالغ زیادی را برای حزب‌الله و سپاه قدس پولشویی کرده‌ است.