تشدید تحرکات ارتش اسرائیل در دریای سرخ برای مقابله با تهدیدهای ایران

مقام ارشد سابق ارتش اسرائیل می‌گوید نیروی دریایی کشورش این توان را دارد تا هر جا که لازم باشد، برای محافظت از منافع اقتصادی و امنیتی اسرائیل دست به حمله بزند

در چند سال اخیر، چند مورد حمله یا خرابکاری در کشتی‌های ایرانی و اسرائیلی در منطقه رخ داده است- Karim SAHIB / AFP

فرمانده سابق نیروی دریایی اسرائیل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که نیروی دریایی کشورش برای مواجهه با تهدیدهای رو به رشد ایران علیه کشتیرانی اسرائیل، فعالیت‌های خود در دریای سرخ را تشدید کرده است.

الی شارویت که چند روز پیش بازنشسته شد، در این گفت‌وگو که آسوشیتدپرس آن را روز پنجشنبه منتشر کرد، اظهار داشت: «کشور اسرائیل از آزادی خود در حوزه کشتیرانی در سراسر جهان محافظت خواهد کرد.»

وی از تایید نقش اسرائیل در حملات ماه‌های گذشته به کشتی‌های ایرانی که تهران به تل‌آویو نسبت داده است، خودداری کرد؛ با این حال فعالیت‌های ایران در دریاهای منطقه را یک نگرانی بزرگ برای اسرائیل دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد سابق ارتش اسرائیل در ادامه تاکید کرد که نیروی دریایی کشورش این توان را دارد تا هر جا که لازم باشد، برای محافظت از منافع اقتصادی و امنیتی اسرائیل دست به حمله بزند.

اگرچه نیروی دریایی اسرائیل نسبت به دشمنان خود در منطقه برتری قابل ملاحظه‌ای دارد، همچنان با تهدیدهایی از سوی حزب‌الله لبنان، حماس در غزه و نیز جمهوری اسلامی ایران ایران روبه‌رو است.

یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های نیروی دریایی اسرائیل تامین امنیت تاسیسات گاز طبیعی این کشور در دریای مدیترانه است که تقریبا ۷۵ درصد برق مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند.

در چند سال اخیر، چند مورد حمله یا خرابکاری در کشتی‌های ایرانی و اسرائیلی در منطقه رخ داده است و برخی تاسیسات هسته‌ای ایران نیز هدف حملات خرابکارانه قرار گرفته‌اند که تهران اسرائیل را مسئول آن‌ها می‌داند. از این رو گفته می‌شود که دو کشور در نوعی جنگ پنهان یا در سایه درگیرند. جمهوری اسلامی ایران موجودیت کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد آن خواهان نابودی اسرائیل‌اند.