تعیین گزینه جدید نظامی برای مقابله با ایران در دستور کار ارتش اسرائیل

واحد راهبردی رکن سوم ارتش اسراییل موظف به تعیین سه گزینه جایگزین برای تضعیف تلاش‌های هسته‌ای ایران شده است

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل- OHAD ZWIGENBERG / POOL / AFP

به دنبال تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تناقض با مفاد توافق اتمی تیر ۱۳۹۴، ژنرال آویو کوخاوی رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل به ارتش آن کشور دستور داده است طرح جدیدی را برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی تهیه کند.

روزنامه اسرائیل هیوم روز پنجشنبه در گزارشی با این مقدمه نوشت، واحد راهبردی رکن سوم ارتش، که معمولا از آن با عنوان دایره امور ایران یاد می‌شود، موظف به تعیین سه گزینه جایگزین برای تضعیف تلاش‌های هسته‌ای ایران شده است.

در حالی که ایران، با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، برای گفت‌وگو بر سر برجام ابراز تمایل کرده، اما اخیرا گام‌هایی برای توسعه برنامه هسته‌ای خود برداشته که می‌تواند در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای به کار گرفته شوند.

نهادهای اطلاعاتی اسرائیل بر این عقیده هستند که اگر جمهوری اسلامی تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای بگیرد، می‌تواند یک سایت هسته‌ای نظامی را ظرف یک سال تاسیس و به طور کامل از آن برای رسیدن به اهداف خود بهره‌برداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل به این روزنامه گفته است، «ایران در یک سال اخیر در حوزه تحقیق و توسعه، هم در مورد مواد غنی‌شده و هم توانایی‌های تهاجمی، پیشرفت داشته و رژیمی دارد که واقعا می‌خواهد به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

وی در ادامه گفت‌گوی خود با این پرتیراژترین روزنامه اسرائیل تاکید کرد با این حساب، «واضح است که اسرائیل نیاز دارد یک گزینه نظامی روی میز داشته باشد. این مستلزم منابع و سرمایه‌گذاری است و من دارم برای تحقق آن کار می‌کنم.»

بر اساس این گزارش، گزینه‌های جدید ارتش اسرائیل در برابر تهدید ایران و در صورت نیاز، نحوه مقابله با تهاجم احتمالی جمهوری اسلامی، به زودی به دولت ارائه خواهد شد. این طرح میلیاردها دلار به بودجه دفاعی اسرائیل اضافه خواهد کرد.

اسرائیل توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با تهران را، که دونالد ترامپ از آن خارج شد و جو بایدن قصد دارد دوباره به آن بپیوندد، برای مهار تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی و منطقه‌ای ایران کافی نمی‌داند.

جمهوری اسلامی موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ایرانی بارها تهدید به نابودی آن کرده‌اند. اسرائیل حق دفاع از خود را محفوظ دانسته و گفته است که در صورت نیاز به تنهایی برای مقابله با تهدید ایران اقدام خواهد کرد.