روش نوین برای مبارزه با توده‌های سرطانی

در این روش درمانی جدید، پروتئین ضد تومور به بدن کمک می‌کند با سلول‌های سرطانی مقابله کند

ترکیب پرئتئینی جدید توانست تومورها را در ۱۷ موش از ۲۰ موش، طی کمتر از ۴۰ روز  کوچک کند - PASCAL PAVANI / AFP

یک درمان سرطان که از پیام‌رسان اسید ریبونوکلیک (mRNA) برای حمله به سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند، پس از یک بررسی جدید که دریافت این درمان توده‌های سرطانی را در موش کاملا کوچک می‌کند، روی انسان آزمایش می‌شود.

بیونتک، شرکت آلمانی که واکسن ام‌آر‌ان‌ای موفق فایزر را ساخته است، آزمایش این درمان را آغاز کرده تا بررسی کند آیا می‌تواند با تولید پروتئین‌های مقابله‌کننده با تومور در مقابله با سلول‌های سرطانی در انسان موثر باشد. ام‌آر‌ان‌ای مولکول‌هایی‌اند که به سلول‌های بدن می‌آموزند پروتئین بسازند. در این بررسی، که در نشریه پزشکی ساینس ترنسلیشنال مدیسن (Science Translational Medicine) منتشر شد، پژوهشگران ترکیبی از ام‌آر‌ان‌ایرا ساختند که سیتوکین بسازد- پروتئینی که سلول‌های ایمنی به‌طور طبیعی می‌سازند تا با سلول‌های سرطانی مقابله کند.  

شبیه واکسن کرونای فایزر، این روش درمانی جدید به بدن یاد می‌دهد که پروتئین مطلوب را بسازد. در این مورد، پروتئین ضد تومور به بدن کمک می‌کند با سلول‌های سرطانی مقابله کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌های این پژوهش‌ نشان داد زمانی که ترکیب ام‌آر‌ان‌ای با دو نوع متفاوت سرطان (پوست و ریه) به موش تزریق شد، نوعی پاسخ ایمنی ایجاد کرد که پروتئین سیتوکین به میزانی تولید شود که بتواند تومورها را در ۱۷ موش از ۲۰ موش، طی کمتر از ۴۰ روز  کوچک کند.  

 علاوه بر این، برخی از این حیوانات نشان دادند که این درمان از محل سرطان پوست تا سلول‌های سرطانی ریه می‌رود، جایی که واکنش‌های پیشرفته ضد تومور ثبت شده بود و در نتیجه شانس بقا بیشتر می‌شود و اندازه تومور کاهش می‌یابد.

دانشمندان همچنین در این پژوهش توضیح دادند در حالی که این درمان می‌تواند روشی عملی و موفق باشد، ممکن است عوارض جانبی ناخواسته داشته باشد.

در نتیجه این پژوهش موفقیت‌آمیز، آزمایش بالینی این درمان در حال انجام است. مرحله اول و دوم آزمایش از سال ۲۰۱۹ روی ۲۳۱ شرکت‌کننده در جریان بوده  است. نتایج اولیه نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد که نشان ‌داد این درمان آزمایشی، که در حال حاضر با عنوان اس‌ای‌آر۴۴۱۰۰۰ شناخته می‌شود، عوارض جانبی منفی ندارد.

واکسن فایزر- بیونتک با بیش از ۹۰ درصد اثربخشی پس از تزریق نوبت دوم، در خط مقدم مصون‌سازی جهانی در مقابله با ویروس کرونا بوده است.

© The Independent