سفر هیئت تجاری اسرائیل به امارات در آستانه اکسپو ۲۰۲۰

نمایندگان شرکت‌های اسرائیلی در ابوظبی و دبی با مقام‌های ارشد دولتی و مسئولان صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان دیدار خواهد کرد

پیش‌بینی می‌شود اکسپو دبی از اول اکتبر تا پایان ۶ماهه‌ای که برپا خواهد بود، بیش از ۲۵میلیون بازدیدکننده از سراسر جهان داشته باشد- Karim SAHIB / AFP

انجمن صادرات اسرائیل با همکاری بانک پوعلیم، بزرگ‌ترین بانک آن کشور، حدود ۲۵۰ بازرگان و کارآفرین اسرائیلی را در یک هیئت تجاری به امارات متحده عربی می‌فرستد. 

به گزارش اورشلیم‌پست، این هیئت شامل نمایندگانی از بخش‌های فناوری‌های پیشرفته (hi-tech)، صنعت، زیرساخت، تجارت و خرده‌فروشی اسرائیل است که با مقام‌های ارشد دولتی و مسئولان صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان دیدار خواهد کرد.

این گروه ابتدا به ابوظبی، مرکز دولتی و تجاری امارات متحده عربی سفر می‌کنند و سپس برای دیدار از نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۲۰ به شهر دبی می‌روند. نمایندگان اسرائیل در اکسپو دبی ضمن بازدید از غرفه‌های مختلف بزرگ‌ترین نمایشگاه جهانی، با فعالان عرصه تجارت و بازرگانی از سراسر جهان دیدار خواهند کرد. آن‌ها در بازدید خود، به غرفه اسرائیل با عنوان «به‌سوی فردا» (Into Tomorrow) که زیر نظر وزارت امور خارجه این کشور فعالیت می‌کند، نیز سر می‌زنند. 

نمایشگاه بین‌المللی اکسپو۲۰۲۰ دبی قرار بود سال گذشته برگزار شود، اما به‌علت همه‌گیری کرونا یک سال به تعویق افتاد. به گفته برگزارکنندگان اکسپو، این نمایشگاه بین‌المللی که از اول اکتبر (نهم مهرماه) کار خود را آغاز می‌کند، در مدت ۶ماهه‌ای که برپا خواهد بود، بیش از ۲۵میلیون بازدیدکننده از سراسر جهان خواهد داشت. براساس این گزارش، اسرائیل این رویداد بین‌المللی را فرصتی بزرگ برای ارائه نقاط قوت در حوزه‌های گردشگری و اقتصادی به مخاطبان جدید می‌داند.

آوید باروخ، رئیس انجمن صادرات اسرائیل به اورشلیم‌پست گفت: «اعزام این هیئت تجاری به امارات متحده عربی یک سال پس از پیمان ابراهیم، مرحله دیگری از همکاری در فعالیت‌های مشترک بین دو کشور است. از زمان آن پیمان تاکنون پنجره جدیدی از فرصت‌ها باز شده است. روابط اقتصادی در حال تغییر دادن چهره منطقه است و زیرساخت‌های دیپلماتیک برای تقویت روابط دو کشور را در اختیارمان می‌گذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات متحده عربی نخستین کشور حوزه خلیج فارس بود که ماه اوت سال گذشته از عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبر داد و در سپتامبر ۲۰۲۰ با میانجی‌گری آمریکا توافقی موسوم به «پیمان ابراهیم» برای برقراری روابط دیپلماتیک با آن کشور امضا کرد. گسترش روابط تجاری میان دو کشور و رسیدن آن به چندصد میلیون دلار در طول یک سال، از مهم‌ترین نتایج  عادی‌سازی روابط دو کشور است.

داو کوتلر، مدیرعامل بزرگ‌ترین بانک اسرائیل نیز در رابطه با هیئت ارسالی اسرائیل به امارات متحده عربی، گفت: «بانک پوعلیم درقبال کشورهای حوزه خلیج فارس یک راهبرد پیشرفته در پیش گرفته است و فرستادن این هیئت در واقع نوعی ماموریت پیشگامانه در ایجاد روابط با ابوظبی خواهد بود، که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز جهان در امور مالی، بازرگانی و فناوری‌های پیشرفته شناخته می‌شود.» به گفته او، نمایشگاه اکسپو دبی یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی سراسری است که برای فعالان اسرائیلی در حوزه تجارت، امکان برقراری رابطه با دنیا را فراهم می‌کند، بنابراین «از همگی اعضای این هیئت دعوت می‌شود تا کارهای خود را در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو دبی عرضه کنند». 

براساس این گزارش، مقام‌های ارشد شرکت‌هایی است که از پتانسیل همکاری با امارات متحده عربی در زمینه فناوری‌های پیشرفته برخوردارند، از جمله در حوزه‌های فناوری کشاورزی، انرژی و فناوری پاک، فناوری مالی (fintech)، مواد غذایی، فناوری‌های بهداشتی، آب و فضای مجازی و همچنین شرکت‌های فعال در ساخت‌وساز ، صنعت و حمل‌ونقل هوشمند در این هیئت تجاری حضور دارند.

براساس داده‌های مربوط به تجارت خارجی که سازمان مرکزی آمار اسرائیل منتشر کرده است، در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۱، از ژانویه تا ژوئن، میزان مبادلات تجاری میان اسرائیل و امارات متحده عربی حدود ۶۱۰ میلیون دلار بوده است.

بیشتر از اقتصاد