تخم‌مرغ دانه‌ای ۱۶۰۰ و شانه‌ای ۵۰ هزار تومان

قیمت تخم‌مرغ در یک‌ سال بیش از دو برابر شده است

قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰تایی در تابستان ۱۳۹۹ بر اساس نرخ مصوب حدود ۲۰ هزار تومان بود - تجارت نیوز

قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی از مرز ۵۰ هزار تومان عبور کرد. در پنج‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰، قیمت تخم‌مرغ حداقل سه بار افزایش داشته است. در خردادماه قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰تایی حدود ۳۸ هزار تومان بود. این رقم در مردادماه حدود ۴۰ هزار تومان اعلام شد و حالا در خبری جدید آمده است که هر شانه تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰تایی در تابستان ۱۳۹۹ بر اساس نرخ مصوب حدود ۲۰ هزار تومان بود؛ اما حالا خبرگزاری ایسنا بر اساس مشاهدات میدانی خبر داده است که قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۵۵ تومان هم رسیده است. به‌ عبارت‌ دیگر، در مدت یک‌ سال قیمت تخم‌مرغ بیش از دو برابر افزایش یافته؛ به‌ طوری‌ که بهای هر عدد تخم‌مرغ در حال حاضر حدود یک هزار و ۶۰۰ تومان است. بر همین اساس، قیمت هر کارتن تخم‌مرغ نیز از ۲۵۰ هزار تومان به ۲۸۵ هزار تومان رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تولیدکنندگان قیمت بالای نهاده‌های دامی و هزینه‌ها مثل حمل‌ونقل را در این افزایش قیمت موثر می‌دانند. ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، نیز پیش‌تر گفته بود که کشتار مرغ‌ها و کاهش میزان جوجه‌ریزی دلایل اصلی رشد قیمت تخم‌مرغ‌اند. به‌ طوری‌ که فقط در مدت پنج ماه، میزان جوجه‌ریزی هشت‌ تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است.

او در مرداد ۱۴۰۰ به باشگاه خبرنگاران جوان، گفته بود: «در ماه‌های اخیر نبود حمایت از مرغداران به کشتار مرغ‌ها منجر شده است که همین امر کاهش ظرفیت واحدهای مرغداری را در پی داشته است؛ به‌ عنوان‌ مثال خراسان رضوی، بزرگ‌ترین تولیدکننده تخم‌مرغ، ۴۰ درصد ظرفیت خالی دارد.»

نبی‌پور با انتقاد از عملکرد ستاد تنظیم بازار گفت که دولت برای تنظیم بازار تخم‌مرغ در شش‌ماهه دوم سال اجازه داد که ماهانه دو میلیون مرغ  در لک روند که این موضوع به کاهش ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی منجر می‌شود. او پیش‌بینی کرد که قیمت تخم‌مرغ در شش ماه دوم ۱۴۰۰ نیز افزایش یابد.

افزایش قیمت مواد غذایی فقط به تخم‌مرغ محدود نیست. در پنج ماه نخست ۱۴۰۰، سایر کالاهای اساسی مثل برنج، مرغ، گوشت قرمز، ماهی، حبوبات، شکر و روغن نیز بین ۳۰ تا ۹۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند. قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، به‌تازگی اعلام کرده است که گرانی‌ کالاهای اساسی تقاضا برای خرید مواد غذایی را نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹، تا ۳۵ درصد کاهش داده است.

بیشتر از اقتصاد