گرانی ادامه دارد؛ پنیر ٣٨ درصد، سویا ٢٠٠ درصد

دولت نتوانسته بازار مواد غذایی را تثبیت کند

پنیر گران شد- عکس از اقتصاد نیوز

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه حدود ۲۵ میلیون خانوار هر روز صبح پنیر مصرف می‌کنند، اظهار داشت قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما اخیراً قیمت ۲۰ هزار تومانی روی آن درج شده است؛ یعنی ۳۸ درصد افزایش قیمت. همچنین قیمت هر کیلو پنیر بدون بسته‌بندی نیز به ۵۰ هزار تومان رسیده است.  

به گزارش ایسنا، قاسمعلی حسنی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نهاده‌های دامی علوفه باعث افزایش قیمت لبنیات شده است، افزود در بازار سویا گران‌فروشی ۲۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته و سودجویی در حال وقوع است. به طوری که قیمت دولتی هر کیلو سویا در حال حاضر ۶۸۰۰ تومان است، اما در بازار به قیمت ۲۲ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اخیراً افزایش سرسام آور قیمت ماست در کشور خبرساز شد به‌طوری‌که برخی از مردم با مقایسه قیمت ۵۰ هزار تومانی یک دبه ماست با یارانه یک ماه که معادل ۴۵۵۰۰ تومان است، معتقدند قیمت محصولات پروتئینی مثل طلا لحظه‌ای بالا می‌رود.

طی یک سال گذشته بازار محصولات لبنی بارها نوسان داشته است. تولیدکننده‌ها به بهانه اینکه دامداران قیمت‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند و قیمت‌گذاری‌های دولتی هزینه‌های تولید را کفاف نمی‌کند، قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند.

گران شدن محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید بر سلامت مردم جامعه تأثیر منفی دارد و این در حالی است که در سال‌های اخیر، دیگر محصولات همچون گوشت و سایر فراورده‌های پروتئینی نیز به دلایل مشابه به تدریج از سبد خرید بسیاری خانواده‌ها حذف شده‌اند و مواد غذایی جایگزین برای آن‌ها وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال به نظر می‌رسد تأمین مواد غذایی نیز علی‌رغم وجود کالا در بازار، بسیار دشوار شده است. کارگرانی که با حقوق دو میلیون ۶۰۰ هزار تومانی باید ماه را سر کنند، چطور باید از پس هزینه خرید ماست ۵۰ هزار تومانی، پنیر ۳۸ هزار تومانی و نان ۸ هزار تومانی بر آیند. به عبارت دیگر حداقل حقوق مصوب وزارت کار حتی کفاف نان و ماست خوردن یک خانواده دو نفره را هم نمی‌دهد.

در یک‌ سال گذشته بازار محصولات لبنی بارها نوسان داشته است. تولیدکننده‌ها به بهانه اینکه دامداران قیمت‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند و قیمت‌گذاری‌های دولتی هزینه‌های تولید را کفاف نمی‌کند، قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند.

در اوایل تیر امسال پس از افزایش نگرانی‌ها درباره بالا رفتن قیمت شیر، محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، اعلام کرد که هیچ تصمیمی درباره قیمت شیر گرفته نشده است؛ اما پس از مدتی، وزارت جهاد کشاورزی از افزایش قیمت شیر خام به هر کیلو شش هزار و ۴۰۰ تومان خبر داد. موضوعی که به نظر می‌رسد بر روند افزایش محصولات لبنی مؤثر است.

اگرچه دامداران نیز می‌گویند که افزایش قیمت شیر ناشی از افزایش نهاده‌های دامی است و دولت نتوانسته غذای مورد نیاز دام‌های آنها را تأمین کند و به همین دلیل، کمبود علوفه در بازار باعث شده تا قیمت آن افزایش یابد. موضوعی که بر قیمت تمام شده محصولات لبنی و گوشت نیز تاثیر می‌گذارد.

بیشتر از اقتصاد