روند افزایش قیمت برنج ایرانی ادامه دارد

کسی که توان خرید برنج خارجی را ندارد، قطعاً نمی‌تواند برنج ایرانی که گران‌تر است را نیز مصرف کند

برنج ایرانی در مقایسه با سال گذشته ۴۲.۹ و نسبت به تیرماه ۳.۴ درصد گران شده است - عکس از اقتصاد آنلاین

در راستای افزایش قیمت مواد غذایی، برنج ایرانی نیز به بالاترین قیمت خود رسید. به‌طوری که هر کیلو تا ۴۶۵۰۰ تومان به فروش می‌رود.

به نوشته ایسنا، روند افزایشی قیمت برنج اعم از داخلی و خارجی گاهی تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را نیز نشان می‌دهد.

در همین رابطه، مرکز آمار ایران اعلام کرد هر کیلو برنج ایرانی در مردادماه امسال به طور متوسط ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان فروش رفته است. اما این کالا در بعضی مناطق حتی تا ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم به فروش می‌رود.

به عبارت دیگر، برنج ایرانی در مقایسه با سال گذشته ۴۲.۹ و نسبت به تیرماه ۳.۴ درصد گران شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران غذایی، حدود یک ماه پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، از کاهش ۱۰ درصدی مصرف برنج در دو ماه گذشته خبر داد و با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز عمده مصرف برنج به دلیل شرایط حاصل از شیوع موج جدید کرونا تعطیل شده‌اند، گفت: «تقاضا برای برنج به‌شدت کاهش یافته است.»

کاهش تقاضای برنج در حالی است که به گفته وی، کمبودی در بازار نیست اما انگیزه‌‎ای برای خرید وجود ندارد.

وزارت صمت اعلام کرده است که قیمت برنج در سه ماه نخست سال جاری (۱۴۰۰) نسبت به زمان مشابه سال قبل ۹۰ درصد افزایش یافته است که با توجه به گزارش مرکز آمار ایران به نظر می‌رسد این افزایش قیمت همچنان هم ادامه دارد.

پیش از این و در خرداد ماه، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در مصاحبه با تجارت نیوز گفته است که «مصرف برنج خارجی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نصف شد و امسال هم روند کاهش مصرف ادامه دارد.»

او همچنین پیش از این نیز گفت که برخی مسئولان جمهوری اسلامی کاهش ۵۰ درصدی واردات برنج خارجی را نشانه‌ای از تغییر الگوی مصرف خانواده و روی‌آوردن به برنج‌های ایرانی می‌دانند. این در حالی است که برنج ایرانی به‌مراتب گران‌تر از برنج خارجی است و خانواده‌ها توان خرید آن را ندارند: «مسئولان وقتی این اعداد و ارقام را کنار هم می‌گذارند و کاهش واردات و افت تقاضا را در بازار با هم مقایسه می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که مصرف‌کننده برنج وارداتی با گران شدن آن حتماً به مصرف برنج ایرانی روی آورده؛ درحالی‌که این نتیجه‌گیری به اعتقاد من درست نیست؛ کسی که تا پارسال توان خرید برنج ایرانی را داشته، هنوز هم دارد، ولی کسی که مصرف‌کننده برنج وارداتی ۸ هزار تومانی بوده، طبیعتاً از قدرت پرداخت هزینه بیشتر برای خرید برنج ایرانی برخوردار نبوده؛ چون اگر می‌توانست برای هر کیلو برنج ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان هزینه کند از همان ابتدا برنج ایرانی می‌خرید. برای چنین کسی امروز، هم برنج ایرانی دور از دسترس است و هم برنج خارجی؛ در نتیجه برنج از سفره این فرد خارج شده و نکته مهم این است که هیچ جایگزینی هم برای برنج وجود ندارد.»

بیشتر از اقتصاد