چاق شدن‌ در دوران قرنطینه و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم

«همه‌گیری تمام جنبه‌های زندگی ما را تغییر داده و بر ذهن و جسم تاثیر گذاشته است»

«دیابت نوع۲ بیماری پیچیده‌ای است که عوامل خطر متعددی چون سن، سابقه بیماری در خانواده و نژاد در آن دخالت دارند» - PEXELS

بر اساس تحقیق جدید سازمان خدمات ملی بهداشت بریتانیا (ان‌اچ‌اس)، در پی چاق شدن‌ افراد در دوران قرنطینه سراسری، مردم بیشتری در معرض خطربالای ابتلا به بیماری دیابت نوع۲ قرار گرفته‌اند.

بنا بر این پژوهش، افرادی که برای کاهش وزن از سازمان خدمات ملی بهداشت بریتانیا کمک می‌خواهند، از شروع کنندگان این برنامه قبل از آغاز همه‌گیری کرونا به طور متوسط ۲.۲۷ کیلوگرم سنگین‌ترند.

بیشترین میزان افزایش وزن در بین افراد زیر ۴۰ سال است که در برنامه پیشگیری از دیابت (دی‌پی‌پی) ان‌اچ‌اس ثبت نام کرده بودند. این گروه به طور متوسط حدود ۳.۶ کیلوگرم سنگین‌تر از گروهی‌اند که سه سال قبل از شروع این بحران سلامت عمومی در این برنامه ثبت نام کردند.

پیش از این هم بر اساس نتایج یک بررسی آماری سازمان بهداشت عمومی بریتانیا که در ماه ژوییه منتشر شد، بیش از ۴۰ درصد از بزرگسالان در بریتانیا به طور متوسط  ۳.۱۷ کیلو در طول همه‌گیری چاق شده‌اند؛ در حالی‌ که ۲۱ درصد حدود شش کیلو یا بیشتر وزن اضافه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحقیق جدید که در مجله دیابت و درون‌ریزشناسی لانست چاپ شده است، هشدار داده می‌شود که این یافته‌ها می‌تواند عواقب جدی برای خدمات بهداشت در پی داشته باشد. طبق براوردها، افزایش تنها یک کیلوگرم وزن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را حدود هشت درصد افزایش دهد.

جاناتان والاجی، استاد ارشد دانشگاه و مدیرکل امور بالینی ملی ان‌اچ‌اس در بخش دیابت و چاقی که این یافته‌ها را به دست آورده است، می‌گوید: «همه‌گیری تمام جنبه‌های زندگی ما را تغییر داده و بر ذهن و جسم تاثیر گذاشته است. هزاران نفر هزینه سنگینی پرداخته‌ و بسیاری دیگر در دوران قرنطینه سراسری افزایش وزن داشته‌اند.»

او اظهار داشت که افزایش وزن یعنی افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع۲ که خود با بسیاری از انواع شایع سرطان، نابینایی، قطع عضو و همچنین سکته‌های قلبی و مغزی ارتباط دارد.

وی افزود: «بازگشت به زندگی عادی زمان مناسبی برای ایجاد تغییرهای کوچک و افزایش سلامت است و برنامه پیشگیری از دیابت ان‌اچ‌اس می‌تواند به مردم در این زمینه کمک کند.»

براساس آمار ان‌اچ‌اس انگلستان، این برنامه از زمان شروع در سال ۲۰۱۶ به ۴۰۵ هزار نفر کمک کرده است. بنا بر آخرین داده‌ها، کسانی که این برنامه را می‌گذرانند به طور متوسط ​​۳.۳ کیلوگرم کاهش وزن دارند. این کاهش در افراد دارای اضافه وزن و چاقی مفرط ۳.۶ کیلوگرم است و همین خطر ابتلا به دیابت نوع۲ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

این برنامه بین ۹ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد و برای جلوگیری یا ایجاد تاخیر در شروع بیماری دیابت نوع۲، از طریق ارائه مشاوره و پشتیبانی در مورد تغذیه سالم‌تر، مدیریت وزن و ورزش‌ طراحی شده است.

بعد از اعلام نتایج تحقیقاتی که نشان می‌داد افراد در صورت ابتلا به این بیماری دو برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از کووید-۱۹ هستند، درخواست نام‌نویسی در دی‌پی‌پی سرعت گرفت.

دن هوارت، رئیس بخش مراقبت در سازمان بیماری دیابت بریتانیا، می‌گوید: «دیابت نوع۲ بیماری پیچیده‌ای است که عوامل خطر متعددی چون سن، سابقه بیماری در خانواده و نژاد در آن دخالت دارند. بزرگ‌ترین عامل خطر، چاق‌زیستی است که بین ۸۰ تا ۸۵ درصد از خطر ابتلا به این بیماری در افراد را تشکیل می‌دهد. بنا بر این تحقیق ممکن است در طول همه‌گیری افزایش وزن در افرادی با خطر بالای ابتلا به بیماری دیابت نوع۲وجود داشته باشد. این امر نگران کننده است؛ چرا که می‌تواند به افزایش شدیدتر ابتلا به این بیماری در آینده منجر شود. برنامه پیشگیری از دیابت ان‌اچ‌اس در حمایت از افراد در معرض خطر نقش موثری دارد و از آنجا که افراد بیشتری با مشکل کنترل وزن در طی همه‌گیری مواجه بوده‌اند، اجرای آن از قبل حیاتی‌تر است.»

گزارش تکمیلی در پی‌ای

© The Independent