سه دهه رژیم کیتو هالی بری برای مهار دیابت

بازیگر ۵۴ ساله «زن گربه‌ای»، از عادت‌های غذایی و سبک زندگی‌اش می‌گوید

هالی بری، بازیگر سینما - Rodriguez/AFP

هالی بری، بازیگر سینما، گفت از ۲۲ سالگی، زمانی که تشخیص داده شد به دیابت مبتلاست، بیش از ۳۰ سال است که رژیم کیتو دارد.

او به نشریه اینسایدر گفت: «لحظه‌ای بود که هرگز فراموش نمی‌کنم. باید شیوه زندگی‌ام را تغییر می‌دادم و از همان موقع، آن را ادامه داده‌ام. چون دیابت دارم، تغذیه بخش مهمی از زندگی‌ام بوده است و در حدود ۳۰ سال اخیر، سبک زندگی کیتوژنیک را رعایت و دنبال کرده‌ام.» 

وابستگی بلندمدت بری به رژیم کیتو غافلگیرکننده است، زیرا در این سال‌ها، متخصصان سلامت بارها در مورد برخی مضرات رژیم‌های کیتوژنیک که مستمر دنبال شود هشدار داده‌اند.

این اولین بار نیست که بازیگر ۵۴ ساله «زن گربه‌ای» درباره عادت‌های غذایی و سبک زندگی‌اش حرف می‌زند. او در توضیح زیر یک پست اینستاگرامی «جمعه تندرستی» در سال ۲۰۱۸، هنگامی که اشاره کرد کیتو در کاهش سرعت «فرایند پیری‌» او «نقش زیادی داشته است»، مفصل و با جزئیات در مورد سلامت و خوردوخوراکش نوشت.

او گفت: «سبک زندگی کیتو فواید فراوانی دارد مثل کاهش وزن، (مامان‌ها، این‌طوری از شر شکمی که به‌خاطر بچه‌دار شدن آورده‌ایم خلاص می‌شویم)، کنترل اشتها، انرژی بیشتر و عملکرد ذهنی بهتر.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بری نوشت: «اگر شما هم مثل من هستید، احتمالا می‌توانید روند پیشرفت دیابت نوع ۲ را معکوس کنید، تاب و توان جسمی‌ بیشتر، پوست بهتر، و آکنه کمتری خواهید داشت، البته اگر مشکل آکنه دارید. و حتی به کنترل سردردهای میگرنی کمک کنید!»

به‌رغم حمایت بری و احتمالا سه دهه بهره‌مندی از فواید این برنامه غذایی، فواید گفته‌شده در مورد رژیم کیتوژنیک بلندمدت محل تردید و اختلاف بوده است. در سال ۲۰۱۹، استفنی نازو، روزنامه‌نگار، رژیم کیتو بری را به‌مدت یک هفته دنبال کرد و گفت دو روز اول حالت تهوع داشت و همچنین دچار سردرد و خستگی مفرط شده بود.

او در گزارشی در وب‌سایت جسم و روح (‌Body and Soul)  نوشت: «با استفاده از صفحه اینستاگرام بری و مصاحبه‌ با مربی‌اش، به برنامه غذایی این بازیگر رسیدم و آن را اجرا کردم.»

او نوشت: «صبح‌ها قهوه با یک قاشق چای‌خوری روغن ام‌سی‌تی و شیر بادام شیرین‌نشده می‌خوردم. غذایم معمولا تخم‌مرغ یا یک پروتئین گوشتی همراه سبزیجات، آووکادو و پنیر داشت. به‌جای غلات، گاهی از رشته توفو یا کدو سبز رشته‌رشته‌ استفاده می‌کردم. توفو بد نبود، اما کدو سبز اصلا جای پاستا را نمی‌گیرد.»

روز پنجم، نازو احساس «خستگی کمتری» کرد و تفاوت مشخصی در اندامش دید، اما گفت هرگز این برنامه غذایی را دنبال نخواهد کرد.

او نوشت: «شاید برای بری موثر و ممکن باشد، اما حذف کامل یک گروه غذایی برای من قابل‌‌ ادامه نیست. بله، جایگزین‌هایی وجود دارد، اما نمی‌خواهم وقتم را بگذارم نان کم‌کربوهیدرات بپزم یا به خودم بگوین رشته‌های کدو سبز همان ماکارونی است.»

لی‌لی سوتر، متخصص تغذیه، در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت توضیح داد: «رژیم کیتوژنیک یک برنامه غذایی با کربوهیدرات بسیار پایین است که در آن روزانه بین ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات، چربی به‌نسبت بالا و پروتئین به میزان متعادل مصرف می‌شود.»

او گفت: «برخی نگرانی‌های عمده در مورد رژیم کیتوژنیک عوارض جانبی احتمالی مانند تغییر تنظیم هورمونی است.»  

© The Independent

بیشتر از زندگی