احتمال آغاز مذاکرات احیای برجام در اواخر شهریور

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در پی آن است که پیش از کنفرانس عمومی وین با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کند

شش دور از این مذاکرات احیای برجام با وساطت اتحادیه اروپا و با حضور سایر طرف‌های برجام برگزار شد-HANDOUT / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

در حالی که تلاش‌ کشورهای غربی برای ترغیب ایران به بازگشت هرچه سریع‌تر به مذاکرات احیای برجام در وین هنوز به نتیجه نرسیده است، احتمالا اواخر شهریورماه، در همین ارتباط گفت‌وگوهایی در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار خواهد شد.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه در گزارشی، ضمن اعلام این خبر از قول دو مقام آگاه که نخواسته‌اند هویتشان فاش شود، نوشت که با این حال، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در پی آن است که پیش از این کنفرانس بتواند با محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار کند.

شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است از ۲۰ تا ۲۴ سپتامبر (۲۹ شهریور تا ۲ مهر) در وین برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش از قول مقام‌های آگاه آمده است که گروسی می‌خواهد تهران را ترغیب کند دسترسی بازرسان آژانس به مراکز و تاسیسات مورد نظر در ایران را که جمهوری اسلامی  در اعتراض به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ محدود کرده است، گسترش دهد.

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵، در تیر ماه ۱۳۹۴ موفق شدند برای اعمال برخی محدودیت‌های مشخص بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های اعمال شده مرتبط با این فعالیت‌ها به توافقی جامع با تهران برسند اما سه سال بعد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، که توافق وین را معیوب می‌دانست و به دنبال یک توافق بهتر با ایران بود که فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز دربر بگیرد، از آن توافق خارج شد و تحریم‌های لغو شده را دوباره علیه ایران اعمال کرد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام آمریکا، به تدریج و در پنج گام از تعهدات هسته‌ای خود در برجام فاصله گرفت و در مهم‌ترین تصمیم، سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را که به بازرسان بین‌المللی امکان بازرسی‌های سرزده می‌داد، متوقف کرد.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن که در زمان حصول توافق، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا بود، واشینگتن تمایل خود برای بازگشت به برجام در صورت بازگشت تهران به تعهداتش را اعلام کرد و مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین را در فروردین ۱۴۰۰ از سر گرفت.

شش دور از این مذاکرات احیای برجام با وساطت اتحادیه اروپا و با حضور سایر طرف‌های برجام برگزار شد و سپس به دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و تغییر دولت، در خرداد ۱۴۰۰ متوقف شد. با وجود ابراز تمایل دو طرف، هنوز تاریخی برای برگزاری دور هفتم مشخص نشده است.