آغاز فعالیت کارگروه سوم احیای برجام در ادامه مذاکرات وین

«طرفین تصمیم گرفتند روند گفت‌وگوها تسریع شود»

دور جدید گفت‌وگوها روز گذشته با حضور هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و پنج کشور باقی‌مانده در توافق در گراند هتل شهر وین آغاز شد-REUTERS/Leonhard Foeger

دور جدید مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام که از سه‌شنبه در پایتخت اتریش آغاز شده است، امروز نیز ادامه یافت و نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از آغاز فعالیت کارگروه سومی که به تازگی در این راستا تشکیل شده است خبر داد.

میخائیل اولیانوف روز چهارشنبه در توییتی نوشت: «مذاکرات وین در جریان است. دو کارگروه لغو تحریم‌ها و امور هسته‌ای بررسی تدابیری را که واشنگتن و تهران به منظور احیای برجام باید بردارند ادامه دادند. کارگروه سوم در زمینه هماهنگی‌های عملی جهت اجرای (برجام) امروز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد.»

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و رئیس نشست کمیسیون مشترک سه‌شنبه هفته گذشته و پس از پایان دور دوم گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک اعلام کرد که طرفین موافقت کرده‌اند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی، در حوزه لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و اقدامات هسته‌ای از سوی ایران، یک گروه کارشناسی دیگر نیز تشکیل شود. هدف از تشکیل این کارگروه «گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام» عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و شش قدرت جهانی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ۲۳ تیر ۱۳۹۴ برای اعمال محدودیت‌های خاص بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای لغو برخی تحریم‌های اعمال شده به توافق رسیدند، اما آمریکا پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ که از مخالفان سرسخت توافق بود، از آن خارج شد و ایران در واکنش به آن، تعهدات هسته‌ای خود را نادیده گرفت.

جو بایدن که در زمان حصول توافق معاون باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا بود، پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته اعلام کرد که تمایل دارد در صورت بازگشت تهران به پیروی کامل از برجام، واشنگتن به توافق بازگردد. اما ایران می‌گوید برای این کار، این آمریکا است که باید با بازگشت به توافق و لغو تحریم‌ها گام اول را بردارد.

دور جدید گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام روز گذشته با حضور هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و پنج کشور باقی‌مانده در توافق در گراند هتل شهر وین آغاز شد و به گزارش خبرگزاری ایرنا، طرفین تصمیم گرفتند روند گفت‌وگوها تسریع شود و توافق کردند که فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.