مصرف گوشت قرمز ۳۰ درصد کاهش یافت 

با وجود افزایش عرضه،‌ مصرف گوشت در خانوارهای ایرانی کاهش یافته است

هم‌زمان با کاهش مصرف گوشت قرمز و حذف تدریجی آن از سفره خانوارهای ایرانی، قیمت آن نیز افزایش یافته است - عکس از هرانا

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افت سرانه مصرف گوشت تا ۸.۵ کیلوگرم خبر داد و گفت که تقاضا برای خرید گوشت قرمز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. به گفته علی‌اصغر ملکی، افزایش قیمت گوشت دلیل اصلی کاهش مصرف آن نسبت به سال‌های گذشته است. حذف تدریجی گوشت قرمز از سفره خانوارهای ایرانی به دلیل گرانی در حالی رقم می‌خورد که دیگر کالاهای اساسی مثل برنج، شکر، تخم‌مرغ و مرغ نیز در ماه‌های گذشته بین ۳۰ تا ۹۰ درصد گران شده‌اند. 
 
علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، با بیان اینکه استاندارد سرانه مصرف گوشت برای هر فرد ۱۲ کیلوگرم است، گفت که به دلیل افزایش قیمت، مصرف گوشت به ۸.۵ کیلوگرم رسیده است. 

کاهش مصرف گوشت در میان خانوارهای ایرانی در حالی است که عرضه این کالا افزایش یافته است. آمار وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که در ماه‌های نخست سال ۱۴۰۰ میزان کشتار دام و عرضه گوشت بیش از ۶۰ درصد بالا رفته است.

دامداران می‌گویند به دلیل گران شدن نهاده‌های دامی و ناتوانی از تامین آن ناچارند دام‌های خود را زودهنگام روانه کشتارگاه کنند. آنچه نگرانی فعالان این حوزه را در پی دارد، این است که دامداران حتی دام‌های مولد خود را هم به کشتارگاه می‌فرستند و ادامه این روند ممکن است به زودی کمبود گوشت و حتی شیر در بازار را به دنبال داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق مصوبه دولت و مجلس، نهاده‌های دامی باید با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شوند اما از آنجا که در این حوزه هم همچون دیگر حوزه‌ها ردپای سوداگران دیده‌ می‌شود، دامداران نمی‌توانند در زمان مناسب نهاده‌های دامی موردنیاز خود را تامین کنند. 

علی‌اصغر ملکی نیز کشتار دام‌های مولد به دلیل ناتوانی دامداران در تامین نهاده‌های دامی را تایید کرده است. به گفته او در صورت ادامه این شرایط، از ابتدای مهرماه کمبود گوشت گوسفندی در بازار را شاهد خواهیم بود. وی به افزایش قیمت مواد اولیه محصولات کشاورزی هم اشاره کرده و گفته که قیمت تمام‌شده موادغذایی رشد قابل‌توجهی داشته است. دامداران هم می‌گویند با وجود افزایش قیمت‌ها، نرخ کنونی عرضه گوشت به‌صرفه نیست.

کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در سال ۱۴۰۰ در حالی است که پیش‌تر در اسفند ۱۳۹۹، منصور پویان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور، هم گفته بود که مصرف گوشت قرمز در این سال به نسبت مدت مشابه سال قبل تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

هم‌زمان با کاهش مصرف گوشت قرمز و حذف تدریجی آن از سفره خانوارهای ایرانی، قیمت آن نیز افزایش یافته است. خبرگزاری ایسنا در مرداد ۱۴۰۰ گزارش داد که قیمت این کالا تا بیش از ۵۰ درصد بالا رفته است؛ به‌ طوری‌ که در برخی فروشگاه‌ها تا کیلویی ۱۵۰ هزار تومان هم رسیده است. این گزارش نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی که در تیرماه سال ۱۳۹۹ به‌طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان بود، در خردادماه سال ۱۴۰۰ به قیمت ۱۳۵هزار تومان صعود کرده و در تیرماه همین سال به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. 

بر همین اساس، قیمت گوشت گوساله نیز در تیرماه سال ۱۳۹۹ به طور متوسط ۸۵ هزار تومان بود که به ۱۲۷ هزار تومان در خردادماه ۱۴۰۰ رسید و در تیرماه همین سال تا حدود ۱۴۷ هزار تومان به فروش رفت. این اعداد نشان می‌دهد که قیمت گوشت گوساله در مدت یک‌ سال بیش از ۵۱ درصد افزایش یافته است. 

افزایش قیمت کالاهای اساسی، فقط به گوشت قرمز محدود نیست. در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره گرانی سرسام‌آور مواد غذایی پرمصرف منتشر شد که خبر می‌داد از برنج و تخم‌مرغ گرفته تا شکر و گوشت مرغ بین ۳۰ تا ۹۰ درصد گران شده‌اند و این در حالی است که درآمد خانواده‌های ایرانی نه تنها افزایش نیافته، بلکه در مواردی کاهش نیز یافته است.

بیشتر از اقتصاد