کنفرانس بغداد، انتقاد ایران از دعوت نشدن سوریه

علی‌رغم دعوت عراق از ابراهیم رئیسی، ایران در سطح وزیر خارجه در این کنفرانس حضور یافته است

کنفرانس بغداد با حضور کشورهای مهم جهان و منطقه آغاز به کار کرد - IRAQI PRIME MINISTER'S PRESS OFFICE / AFP

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به عدم دعوت سوریه به کنفرانس بین‌المللی بغداد اظهار داشت ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز به‌عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت به عمل می‌آمد.

حسین امیر عبداللهیان ضمن استقبال از برگزاری کنفرانس بغداد افزود در خصوص امنیت و توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه‌ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت.

ایران در حالی از دعوت سوریه به کنفرانس بغداد صحبت می‌کند که اتحادیه اروپا اعلام کرده است، نتایج انتخاباتی که در مناطق زیر سلطه دولت سوریه برگزار شده را به رسمیت نمی‌شناسد، زیرا «با معیارهای دموکراسی سازگار نیست و به حل بحران سوریه کمک نمی‌کند.» همچنین، وزرای خارجه آمریکا و چهار قدرت دیگر غربی، هم گفته‌اند که این انتخابات خارج از چارچوب تعیین شده در قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

در چنین شرایطی، عراق در تلاش است تا با ایجاد زمینه گفتگو بین کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی، از ادامه تخاصم منطقه‌ای در خاک خود جلوگیری کند.

در همین رابطه، برهم صالح، رئیس جمهور عراق گفته است هدف کنفرانس بغداد «کاهش تنش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای» و تأمین «امنیت مشترک منطقه و تعامل اقتصادی» است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز برای حضور در کنفرانس بغداد وارد عراق شده است. او با نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار کرده است. احتمال می‌رود که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» پادشاه اردن و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت نیز در این کنفرانس حاضر باشند.

با وجود اینکه وزیر خارجه عراق از ابراهیم رئیسی برای حضور در این کنفرانس دعوت کرده بود، ایران در سطح وزیر خارجه در این کنفرانس حضور یافته است.

همچنین سفرای چین، روسیه، بریتانیا، آمریکا و ترکیه هم در این نشست حضور خواهند داشت.

گفته می‌شود در حاشیه این کنفرانس دیدارهای دوجانبه‌ای بین وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان برگزار خواهد شد. عراق پیش‌تر نیز میزبان گفتگوهای بین ایران و عربستان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ ، بیش از پنج سال است که روابط سیاسی خود را با ایران به طور کامل قطع کرده است. این تصمیم به دنبال حمله «طلاب و دانشجویان بسیجی» به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد صورت گرفت. مهاجمان به دنبال اعدام شیخ باقر نمر، یک روحانی شیعه در عربستان به سفارت این کشور در تهران حمله کرده و آن را آتش زدند.

با تشدید بحران سیاسی در یمن و حمله حوثی‌های مورد حمایت سپاه قدس به جنوب این کشور و تصرف صنعا، روابط دو کشور بدتر از پیش هم شد. عربستان حامی دولت قانونی عبدربه منصور هادی است که از سوی سازمان ملل و کشورهای جهان به رسمیت شناخته می‌شود. ایران در مقابل از گروه اسلام‌گرای انصارالله حمایت می‌کند که بخشی از حوثی‌های شمال یمن هستند.

در سال‌های گذشته عربستان، آمریکا و نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ایران را عامل تسلیح حوثی‌ها به پهپادهای تهاجمی و موشک‌های دوربرد معرفی کرده‌اند. جمهوری اسلامی این موضوع را رد کرده است. حوثی‌ها در ماه‌های گذشته حمله به مناطق صنعتی و غیرنظامی عربستان سعودی را شدت داده‌اند. عربستان بارها اعلام کرده است که این حملات با استفاده از جنگ‌افزارهای ساخت ایران انجام می‌شود.

بیشتر از جهان