بلینکن: برای خروج شهروندان در معرض خطر از افغانستان ضرب‌الاجل نداریم

«از شش هزار شهروند آمریکا که در زمان هجوم طالبان به کابل در افغانستان حضور داشتند، چهار هزار و ۵۰۰ نفر از این کشور خارج شده‌اند»

آنتونی بلینکن-Olivier DOULIERY / POOL / AFP

همزمان با نزدیک شدن ضر‌ب‌الاجل ۳۱ اوت (۹ شهریور) و در حالی که نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت افغان‌های در معرض خطر یا شهروندان آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور افزایش یافته، آنتونی بلینکن در مورد ادامه کمک به آنها اطمینان داد.

از یکشنبه هفته گذشته که طالبان کابل را تصرف کرد، بخش قابل توجهی از مردم نگران و وحشت‌زده از بازگشت طالبان به فرودگاه حامد کرزی در میدان هوایی کابل هجوم بردند تا پیش از بسته شدن آخرین روزنه از کابوس این گروه افراطی بگریزند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تاکید دارد که همه نیروهای آمریکایی باید تا نهم شهریور از افغانستان خارج شوند و پیشنهادها برای تمدید این فرجه را نپذیرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که همه شهروندان آمریکایی می‌توانند از افغانستان خارج شوند و روند تخلیه شهروندان پس از خروج نیروهای آمریکایی در ضرب‌الاجل سه‌شنبه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

او در عین حال گفت که از همه ابزارهای موجود برای نجات افغان‌های در معرض خطر که طالبان زندگی آنها را تهدید می‌کند، استفاده خواهد کرد. این در حالی است که طالبان درباره تشویق افغان‌ها به خروج از کشور هشدار داده است.

بلینکن گفت: «بگذارید کاملا شفاف باشم. برای کمک به شهروندان آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان ضرب‌الاجلی وجود ندارد و این تلاش‌ها پس از ۳۱ اوت نیز ادامه خواهد داشت.» اما طالبان می‌گوید حضور نیروهای آمریکایی در کشور را پس از ضرب‌الاجل ۳۱ اوت نمی‌پذیرد.

به گزارش لس‌‌آنجلس تایمز به نقل از بلینکن، «از شش هزار شهروند آمریکا که در زمان هجوم طالبان به کابل در افغانستان حضور داشتند، چهار هزار و ۵۰۰ نفر از این کشور خارج شده‌اند». از هزار و پانصد نفر باقی‌مانده نیز با ۵۰۰ نفر در مورد نحوه خروج از افغانستان تماس گرفته شده است.

اما هزار نفر دیگر هنوز شناسایی نشده‌اند. به گفته بلینکن برای برقراری تماس با شهروندان آمریکایی باقی‌مانده در افغانسان ۴۵ هزار تماس تلفنی برقرار و ۲۰ هزار ایمیل ارسال شده است. وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید شاید برخی از آنها دیگر در افغانستان نباشند یا بخواهد در این کشور باقی بمانند. او گفت که تلاش‌ها برای شناسایی این افراد و برقراری ارتباط با آنها ادامه خواهد داشت.

دولت بایدن به دلیل نحوه اجرای برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به شدت مورد انتقاد قرار دارد. با این حال بایدن از این تصمیم حمایت کرده و تاکید دارد که «هرچه این کار زودتر تمام شود، بهتر خواهد بود.»