همه وزیران پیشنهادی رئیسی، جز یک نفر، از مجلس رأی اعتماد گرفتند

حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش، تنها عضو کابینه پیشنهادی بود که نتوانست رأی اعتماد بگیرد

در کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی، تعداد زیادی از اعضای کابینه‌های دو دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسبق ایران، حضور دارند-ATTA KENARE / AFP

در پنجمین و آخرین روز بررسی صلاحیت اعضای کابینه ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی ایران، نمایندگان به همه وزیران پیشنهادی او، جز گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش، رأی اعتماد دادند.

جلسه روز چهارشنبه به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۲۲ نماینده آغاز شد و دستور کار آن بررسی صلاحیت چهار وزیر باقیمانده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،  نفت، نیرو، و ورزش و جوانان بود.

حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش، تنها عضو کابینه پیشنهادی بود که نتوانست از مجلس این دوره، که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار اصولگرایان نزدیک به رهبری است، رأی اعتماد بگیرد. او تنها موفق به کسب ۷۶ رای مثبت شد. به گزارش رسانه‌های ایران، بالاترین میزان رای موافقی که نمایندگان به وزیران پیشنهادی رئیسی دادند، متعلق به امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری، بود که ۲۷۷ رای کسب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری اکنون طبق قانون سه ماه وقت دارد تا گزینه دیگری را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند. این در حالی است که سال تحصیلی جدید در ایران کمتر از یک ماه دیگر آغاز خواهد شد.

صلاحیت وزیران پیشنهادی برای چهار وزارتخانه کلیدی نفت، کشور، اطلاعات، و امور خارجه، که گفته می‌شود طبق سنت با نظر رهبر جمهوری اسلامی تعیین و معرفی می‌شوند، در نشست امروز مجلس تایید شد.

اسماعیل خطیب برای وزارت اطلاعات، احمد وحیدی برای وزارت کشور، محمدرضا آشتیانی برای وزارت دفاع، جواد اوجی برای وزارت نفت، و حسین امیرعبداللهیان برای وزارت امور خارجه رأی اعتماد گرفتند.

در کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی، تعداد زیادی از اعضای کابینه‌های دو دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسبق ایران، حضور دارند، اما از اعضای کابینه‌های محمد خاتمی و حسن روحانی کسی در میان آنها نیست.

رئیسی در سخنانی پیش از رای‌گیری امروز در مجلس، وعده مبارزه با فساد داد و گفت «گشایش‌های جدی» در راه است و «شاهد تغییر در زندگی مردم خواهیم بود»، و تحقق این وعده‌ها را «شدنی و دست‌یافتنی» دانست.