ادامه واکنش‌ها به وزیر پیشنهادی رئیسی؛ وزارت ارشاد اداره اماکن نیست

بیانیه انجمن‌های هنرهای تجسمی و کانون نویسندگان و منتقدان سینما درباره برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد

هنرمندان هنرهای تجسمی اعلام کردند حق شکایت از نویسندگان این برنامه را برای خود محفوظ می‌دانند‌ـ عکس از رویداد۲۴

تصویری که محمدمهدی اسماعیلی در برنامه ۸۳ صفحه‌ای خود از فرهنگ و هنر ایران ارائه کرده اعتراض شدید اهالی فرهنگ و هنر و تشکل‌های صنفی را در پی داشته است و انتقادها همچنان ادامه دارد. پس از هنرمندان سینما و تئاتر که در بیانیه‌های جداگانه و گروهی به وزیر پیشنهادی ارشاد اعتراض کردند، حالا هنرمندان هنرهای تجسمی، نویسندگان و منتقدان سینما نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای، وزیر پیشنهادی ارشاد را فاقد دانش و آگاهی لازم دانستند. هنرمندان هنرهای تجسمی حتی پا از این نیز فراتر گذاشتند و حق شکایت از نویسندگان این برنامه را به‌دلیل توهین به هنرمندان، برای خود محفوظ دانستند.

شکایت می‌کنیم

هنرمندان هنرهای تجسمی در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی در حوزه هنرهای تجسمی را «خوانش و قرائتی» از فرهنگ و هنر دانستند که با «چالش‌های جدی» روبه‌رو است.

امضاکنندگان این نامه برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد را «فاقد ویژگی‌های اساسی و ضروری» دانستند و با انتقاد از اینکه برنامه‌های وزیر ارشاد در حوزه هنرهای تجسمی با «هجوم، اهانت و افترا» به جامعه تجسمی کشور آغاز شده است، اعلام کردند که حق شکایت از نویسنده یا نویسندگان این برنامه را برای خود محفوظ می‌دانند. آنان تاکید کردند که نویسندگان برنامه باید از سایه خارج شوند و در دادگاه، پاسخگوی «رفتار توهین‌آمیز» خود با هنرمندان تجسمی کشور باشند.

در این نامه، که به امضای انجمن‌های تجسمی (انجمن خوشنویسان ایران، انجمن هنرمندان سفالگر، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، انجمن هنرمندان نقاش ایران، انجمن عکاسان ایران و انجمن تصویرگران ایران) رسیده است، از اینکه وزارت ارشاد با مدیریت محمدمهدی اسماعیلی قصد دارد وظیفه اداره اماکن، نیروهای انتظامی و پلیس را بر عهده بگیرد، به‌شدت انتقاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنرمندان هنرهای تجسمی با بیان اینکه پدیدآورندگان این طرح و مجریان آینده این برنامه با رویکرد و نگاهی «تمامیت‌خواه و آمرانه»، هنرمندان و فعالیت‌های هنری کشور را آماج هجومی بی‌سابقه قرار داده‌اند، تاکید کردند: «ضروری است تا برای آگاهی هنرمندان و جامعه تجسمی کشور مشخص و معلوم شود که در آینده چه کسانی و با چه اهدافی و با چه دانش مدیریتی، سکاندار این حوزه در تعاملات ملی و بین‌المللی خواهند بود.»

امضاکنندگان این نامه نویسندگان برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد را از «کم‌بضاعت‌ترین» افرادی دانستند که در دهه‌های اخیر قصد داشته‌اند «سیطره نافرجام» خود را در عرصه هنری کشور توسعه دهند.

محمدمهدی اسماعیلی در برنامه خود هنرهای تجسمی را به «عرضه تولیدات ضد ارزش»، «ایجاد محیط مساعد برای حیا‌زدایی» و «اعطای فرصت و کمک به هنرمندان ناهمسو با انقلاب اسلامی» متهم کرده است. او همچنین مدعی شده است که گالری‌ها در ایران «رهاسازی» شده و به پاتوقی برای «جریان فرهنگی ضدانقلاب» تبدیل شده‌اند.

هنرمندان کارمند وزارت ارشاد نیستند

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز با ابراز نگرانی از برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد، در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، نوشت: «به مدیر منتصب خود بفرمایید که هنرمندان کشور کارمندان وزارتخانه متبوع ایشان نیستند بلکه همچون دیگر مردم این سرزمین، ولی‌نعمتان ایشان‌اند و لازم است که اگر برنامه‌ای برای وزارتخانه خود طرح می‌کنند، با مشورت و صلاحدید همینان باشد.»

انجمن صنفی طراحان گرافیک از ابراهیم رئیسی خواست که به مدیر خود یادآوری کند بر گفتار و رفتار خود دقیق شود، چرا که ممکن است این شائبه پیش بیاید که تشابهی میان آنچه او می‌گوید و قصد انجامش را دارد با آنچه در جوار ایران رخ می‌دهد، وجود داشته باشد.

انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران نیز در بیانیه‌ای، با انتقاد از اینکه وزیر ارشاد هنوز از گرد راه نرسیده، با نگاهی «منفی و ناآگاهانه و غیرمنصفانه» به بخش‌های مختلف فرهنگی هنری، «شمشیر از رو بسته و در کارزاری سست‌بنیان و غبارآلوده هماورد می‌طلبد»، تاکید کرده است: «آیا عقل سلیم می‌پذیرد که وزیر پیشنهادی این وزارتخانه با چنین نگاه کینه‌توزانه و خشمگینانه وتخطئه‌آمیز و روش‌های سلبی، تصویری دافعه‌آمیز از خود و حوزه استحفاظی تحت مسئولیتش در آینده (آن‌ هم در گستره فرهنگ و هنر) ارائه دهد؟»

نویسندگان و منتقدان سینمای ایران نقشه راه مکتوب وزیر پیشنهادی ارشاد را «دستاورد اتاق فکری» دانستند که در آغاز راه می‌خواهد نسخه خودش را تجویز کند و آدرس غلط بدهد و تسویه حساب‌های شخصی و مغرضانه را در چنین عرصه حساسی و در این موقعیت سرنوشت‌ساز، اعمال و اجرا کند.