توافق روسیه و ترکیه برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در افغانستان

پوتین و اردوغان در تماسی تلفنی، در مورد آخرین تحولات افغانستان گفت‌و‌گو کردند

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان پیش‌تر اعلام کرد مسکو از طریق سفارتش در کابل با مقام‌های گروه طالبان در تماس است‌ـ PAVEL GOLOVKIN/AFP

کاخ کرملین روز شنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در گفت‌وگویی تلفنی آخرین تحولات افغانستان را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه کرملین، سران روسیه و ترکیه در این گفت‌وگو توافق کردند که همکاری‌های بین دو کشور در مورد مسئله افغانستان را تقویت کنند.

روسای جمهور دو کشور همچنین بر ادامه مبارزه با تروریسم و تلاش‌ برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان به دیگر کشورها، به‌عنوان اولویت نخست دولت‌های خود تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، پیش‌تر در روز دوشنبه گفته بود که مسکو از طریق سفارتش در کابل با مقام‌های گروه طالبان در تماس است.

او این سخنان را یک روز پس از آن عنوان کرد که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، کشور را ترک کرد و نیروهای طالبان پایتخت و ارگ ریاست جمهوری را در اختیار گرفتند.

مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز روز سه‌شنبه گفت ترکیه به گفت‌وگو با طرف‌های درگیر در افغانستان پایبند است و در ادامه افزود آنکارا با طالبان نیز وارد مذاکره خواهد شد.

هم‌زمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز روز شنبه ۳۰ مرداد در تماسی تلفنی، در مورد وضعیت افغانستان با اردوغان گفت‌و‌گو کرد. به گفته سخنگوی دولت آلمان، دو طرف بر اولویت تخلیه فوری افرادی که ضروری است از افغانستان خارج شوند تاکید کردند. 

بیشتر از جهان