در اسرائیل، مردان همجنس‌گرا می‌توانند خون اهدا کنند

وزیر بهداشت اسرائیل این تصمیم را گامی رو به‌ جلو برای احقاق حقوق دگرباشان دانسته است

پیش از این مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا به‌دلیل نگرانی از ابتلا به ایدز، از امکان اهدای خون محروم بودند‌ـ Emmanuel DUNAND / AFP

وزیر بهداشت اسرائیل از لغو همه محدودیت‌های اهدای خون برای مردان همجنس‌گرا خبر داده است. نیتزان هوروویتز، وزیر بهداشت اسرائیل، گفت این اقدام گامی رو به‌ جلو برای ایجاد برابری و حمایت از حقوق جامعه دگرباشان است.

به گزارش نشریه تایمز اسرائیل، نیتزان هوروویتز روز پنجشنبه ۲۸ مرداد با بیان اینکه تبعیض علیه مردان همجنس‌گرا به پایان رسیده است، گفت: «در اسرائیل همه محدودیت‌های اهدای خون برای مردان همجنس‌گرا برداشته می‌شود.»

در اسرائیل،‌ داوطلبان هنگام اهدای خون باید پرسشنامه‌ای را تکمیل کنند که در آن درباره گرایش‌های جنسی افراد سوال‌هایی مطرح شده است. اما وزیر بهداشت اسرائیل با انتشار توییتی خبر داد که پس از اینکه به این سمت منصوب شد، دستور داد سوال‌های «تحقیرآمیز» و «بی‌ربط» از پرسشنامه‌های اهدای خون حذف شوند. او این پرسش‌ها را نمونه‌ای از بقایای نگاه تاریخی و کلیشه‌ای به مقوله دگرباشی می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیتزان هوروویتز که دومین مقام همجنس‌گرایی است که در دولت اسرائیل فعالیت می‌کند، در ادامه افزود که برای اتخاذ تصمیمی که روز پنجشنبه اعلام کرد، راهی طولانی پیموده شده است. او نوشت: «سال‌ها تلاش کردیم تا از شر محدودیت‌ها آزاد شویم و حالا موفق شدیم.» او تاکید کرد که هیچ تفاوتی میان خون‌‌ها وجود ندارد و رفع محدودیت‌ اهدای خون برای مردان همجنس‌گرا یک گام رو به‌ جلو برای احقاق حقوق دگرباشان و ایجاد برابری است.

به گفته وزیر بهداشت اسرائیل، این محدودیت‌ها از اول اکتبر ۲۰۲۱ برداشته خواهند شد و در پرسشنامه‌ها نیز به جای سوال درباره گرایش جنسی افراد، از آنان درخواست می‌شود برای اهدای خون، سه ماه پس از رابطه جنسی با همجنس یا شرکای جنسی متعدد، اقدام کنند.

این تصمیم نیتزان هوروویتز با استقبال انجمن برابری دگرباشان در اسرائیل روبه‌‎رو شده است. این انجمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خون صدها هزار شهروند، درجه ۲ نیست.»

پیش از این مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا به‌دلیل نگرانی از ابتلا به ایدز، از اهدای خون محروم بودند اما در سال‌های اخیر، برخی کشورهای جهان سیاست‌های خود درباره اهداکنندگان خون را تغییر داده‌اند.