لغو مجازات اعدام و شلاق برای همجنس‌گرایی در سودان

بر اساس قانون قدیمی لواط، مردان همجنس‌گرا در اولین تخلف به ۱۰۰ ضربه شلاق، دومین بار به پنج سال حبس و در صورت تکرار به مرگ محکوم می‌شدند

بر اساس اصلاحات، که برگشت از ۴۰ سال اعمال قوانین اسلامی است، حکم ارتداد برچیده و غیر‌مسلمانان می‌توانند مشروب بنوشند-AFP

سودان در اقدامی که مورد استقبال فعالان سیاسی قرار گرفت، مجازات مرگ و شلاق برای روابط همجنس‌گری را لغو کرد.

بر اساس قانون قدیمی لواط، مردان همجنس‌گرا در اولین تخلف خود به ۱۰۰ ضربه شلاق، و در دومین اقدام به پنج سال حبس، و در صورت تکرار برای بار سوم، به مجازات مرگ محکوم می‌شدند.

حالا با قانون جدید، مجازات همجنس‌گرایی از پنج سال زندانی تا حبس ابد تغییر کرده است.

تصمیم برای لغو حکم اعدام و شلاق مورد استقبال فعالان سیاسی و اجتماعی قرار گرفته اما به گفته آنها این افردا هنوز در کشورهای شمال شرق آفریقا با مجازات زندان مواجه هستند.

نور سلطان، بنیان‌گذار «بدایه»، یک گروه ال‌جی‌بی‌تی‌پلاس در مصر و سودان، می‌گوید «این اصلاحات هنوز کافی نیست اما برای یک دولت انتقالی که سعی دارد تغییراتی را اعمال کند، قدم اولیه بزرگی محسوب می‌شود.»

وی ادامه داد: «ما این قدم را حرکتی مثبت در مسیر اصلاحات ارزیابی می‌کنیم.»

برخی فعالان سهولت قانون لواط را در فرهنگ سنتی سودان مورد انتقاد قرار داده‌اند. دولت انتقالی پس از سرنگونی دولت خودمختار عمر البشیر در سال گذشته، که از سال ۱۹۸۹ در قدرت بود، قول داده کشور را به دموکراسی برساند.

اصلاحات قانونی مذکور جزئی از اصلاحات متعددی بودند که وزیر دادگستری هفته گذشته اعلام کرد. بر اساس این اصلاحات، که برگشت از تقریبا ۴۰ سال اعمال قوانین اسلامی محسوب می‌شود، حکم ارتداد برچیده و مردم غیر مسلمان اجازه نوشیدن مشروبات الکلی را پیدا می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دادگستری همچنین گفت ختنه کردن زنان ممنوع خواهد شد و مادران می‌توانند بدون اجازه از یک خویشاوند مرد با فرزندان خود سفر کنند.

خانم سلطان، از بنیاد بدایه، می‌گوید دولت در خصوص حذف مجازات مرگ برای همجنس‌گرایی محتاط بود و سند اصلاحیه آنها معلوم نکرده اصل ۱۴۸ (قانون لواط) مربوط به چیست.

او گفت «به نظرم جامعه هنوز در مقابل چنین تغییراتی مقاومت می‌کند، اما امیدوارم دولت به حرکت خود به سوی اصلاحات ادامه دهد.»

فابو البرادعی، فعال ای‌جی‌بی‌تی‌پلاس در شهر پایتخت خارطوم، از اقدام ناگهانی برداشتن مجازات مرگ استقبال کرد، اما گفت زندگی همجنس‌گرایان در سودان خیلی عوض نخواهد شد.

او گفت «ما در معرض تبعیض اجتماعی هستیم و با زندان مواجه می‌شویم... چرا که صرفا چیزی هستیم که هستیم. ما هنوز هم از حقوق خود محرومیم و نمی‌توانیم مثل سایر اعضاء جامعه به زندگی ادامه دهیم.»

مقامات دولتی هنوز هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

روابط همجنس‌گرایی در بیشتر کشورهای آفریقایی و خاورمیانه غیرقانونی است.

به گزارش دیدبان حقوق بشر، بیش از ۷۰ کشور در جهان رابطه جنسی بین بزرگسال همجنس را جرم می‌شمارند.

گزارش بیشتر از سوی بنیاد تامپسون رویترز

© The Independent