استرداد چچنی‌های همجنس‌گرا از روسیه به چچن

جمهوری چچن به بازداشت و شکنجه سازمان‌یافته دگرباشان جنسی متهم است

رمضان قدیروف رهبر مستبد چچن که روابط صمیمانه‌ای با مسکو دارد، پیش از این گفته بود دگرباشان جنسی را باید اخراج کرد-Alexey NIKOLSKY / SPUTNIK / AFP

طبق اعلام یک گروه هوادار حقوق دگرباشان جنسی، دو مرد همجنس‌گرا که برای فرار از اذیت و آزار از جمهوری چچن به روسیه پناه آورده بودند، به چچن بازگردانده شده‌اند و اکنون در «خطر مرگ» قرار دارند. 

طبق اعلام شبکه دگرباشان روسیه، پلیس روسیه صالح محمدوف ۲۰ساله و اسماعیل عیسایف ۱۷ساله را در خانه‌ای در نیژنی نووگرود واقع در شرق مسکو دستگیر کرد. 

این موسسه خیریه افزود که پارسال به این دو نفر کمک کرده بود تا برای فرار از دست پلیس جمهوری چچن به روسیه فرار کنند. 

این دو نفر در آوریل ۲۰۲۰ به اتهام مدیریت یک گروه سیاسی مخالف در برنامه گپ‌وگفت تلگرام بازداشت شده بودند و ادعا می‌کنند در زادگاه‌شان تحت شکنجه بودند و آن‌ها را وادار کرده بودند به صورت ویدیویی معذرت‌خواهی کنند. 

این دو نفر به نیژنی‌نووگورود پناه آورده بودند اما آن‌ها را به زور به مقامات چچن تحویل داده‌اند. 

طبق اعلام شبکه دگرباشان روسیه که در سن‌ ‌پترزبورگ مستقر است این دو نفر با این شبکه تماس تلفنی گرفتند و صدای هراسانی داشتند و از پس‌زمینه هم صدای داد و فریاد به گوش می‌رسید. 

آلکساندر نموف  وکیل این شبکه هم که نیمساعت بعد خود را به محل رسانده بود، نشانه‌هایی از زد و خورد در آن جا مشاهده کرد و خبری هم از این دو نفر نبود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه هفته قبل در پیامی توییتری اعلام کرد: «پلیس صالح محمدوف و اسماعیل عیسایف را در آپارتمان‌شان حبس کرده است. 

شبکه دگرباشان روسیه به صالح و اسماعیل کمک کرده بود از جمهوری چچن خارج شوند و به نیژنی نووگرود بیایند. اما اکنون آن‌ها را با خودرویی به جمهوری چچن برمی‌گردانند.»

این گروه افزود از هنگامی که به شهر گودرمز در جمهوری چچن برگشته‌اند، تحت بازجویی و حبس قرار داشته‌اند و نیروهای امنیتی از دسترسی آن‌ها به وکیل جلوگیری کرده‌اند. 

جمهوری چچن روسیه به بازداشت و شکنجه سازمان‌یافته دگرباشان جنسی متهم بوده است. 

رمضان قدیروف رهبر مستبد این جمهوری که روابط صمیمانه‌ای با مسکو دارد، پیش از این گفته بود دگرباشان جنسی را باید اخراج کرد تا «خون ما تصفیه شود». 

مقامات چچن متهم‌اند که در بهار ۲۰۱۷ به سرکوب دگرباشان جنسی دست زده‌اند و سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید این سرکوب در سال ۲۰۱۹ از سر گرفته شد. 

راشل دنبر قائم مقام بخش اروپا و آسیای مرکزی سازمان دیدبان حقوق بشر همان موقع گفت: «پلیس چچن در سرکوب سال ۲۰۱۷ همجنس‌گرایان ده‌ها نفر را که از نظر آن‌ها مظنون به همجنس‌گرایی بودند بازداشت و شکنجه کردند و هیچ نشانه‌ای از رسیدگی موثر به این موضوع به چشم نمی‌خورد. 

عدم رسیدگی به سرکوب همجنس‌گرایان در سال ۲۰۱۷ سبب شد تا موج جدیدی از آزار و تحقیر آن‌ها در چچن به راه بیفتد.»

© The Independent

بیشتر از جهان