خانه تئاتر خطاب به وزیر پیشنهادی: مراقب ادبیات خود باشید

ادامه اعتراض جامعه هنری و فرهنگی به برنامه‌ وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدمهدی اسماعیلی در برنامه ۸۳ صفحه‌ای خود برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان تئاتر و آثار نمایشی را به «ترویج دیالوگ‌های رکیک و وقیحانه» و «قبح‌زدایی از کشف حجاب» متهم کرده بود-عکس از فرارو

خانه تئاتر با انتشار بیانیه‌ای، از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواست هنگام سخن گفتن با «اهالی سخن‌دان و با ادبِ تئاتر» مراقب واژگان و ادبیات خود باشد. محمدمهدی اسماعیلی در برنامه ۸۳ صفحه‌ای خود برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان تئاتر و آثار نمایشی را به «ترویج دیالوگ‌های رکیک و وقیحانه»، «قبح‌زدایی از کشف حجاب» و «احیای نمادهای ابتذال» متهم کرده بود. 
در برنامه ارائه شده‌ی وزیر پیشنهادی ارشاد، دیگر فعالیت‌های حوزه‌های هنری از جمله سینما و موسیقی نیز به شدت موردانتقاد قرار گرفته‌اند. انتشار این برنامه موجی از واکنش‌ها را در میان فعالان فرهنگی و هنری و تشکل‌های صنفی در پی داشت. 
برخی از هنرمندان در صفحه‌های شخصی خود به وزیر پیشنهادی و برنامه‌اش انتقاد کردند و برخی تشکل‌ها همچون کانون کارگردانان تئاتر و خانه تئاتر نیز در قالب بیانیه‌هایی به برنامه‌ها و گفته‌های محمدمهدی اسماعیلی واکنش نشان دادند.  
خانه تئاتر در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه خانواده تئاتر از مسئولان «طلب‌کارند نه بدهکار» به وزیر پیشنهادی کنایه زده است که در دوران چهار یا هشت‌ساله وزارت خود نخواهد نتوانست حتی یک سالن تئاتری همچون «تالار سنگلچ» بسازد. 
خانه تئاتر برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی ارشاد را «متن موهن و سراسر افترا و خائنانه» علیه خانواده عرصه هنرهای نمایشی دانسته است. هنرمندان تئاتر در این بیانیه با اعتراض به سانسور آثار نمایشی، اتهام و دستگیری هنرمندان در سال‌های گذشته خطاب به اسماعیلی تاکید کرده‌اند که چیزی برای از دست دادن ندارند و از ممنوع‌الکاری هم نمی‌ترسند. 
هنرمندان تئاتر از آغاز همه‌گیری کرونا با تعطیلی شدن فعالیت‌های نمایشی، کار و درآمد خود را از دست دادند و این در حالی بود که از کمک‌های نهادهای مرتبط همچون وزارت ارشاد نیز بهره‌ای نبردند. در بیانیه خانه تئاتر خطاب به وزیر پیشنهادی ارشاد به دو سال «بیکاری، بی‌درآمدی، بیماری، بی‌دارویی و بی‌‌توجهی» اشاره شده است و هنرمندان، خطاب وزیر پیشنهادی نوشته‌اند: «از مرگ نمی‌ترسیم چراکه هزار بار در شبانه‌روز می‌میریم و زنده می‌شویم؛ پس بدانید که گفتار و کردار شما را رصد می‌کنیم.» 
خانه تئاتر در این بیانیه به برگزاری جشنواره‌های «بی‌خاصیت» با هدف «لفت‌ولیس» و «گزارش آماری به مسئولان بی‌خبر و بالادستی» در سایه حذف حمایت مالی دولت از تئاتر نیز انتقاد کرده است. 
این بیانیه درحالی‌که محمدمهدی اسماعیلی را «داغ» خواند، خطاب به او نوشت: «ما استقبال می‌کنیم‌ که حضرتعالی دست به ساخت‌وساز تئاتر آن‌هم در حد استاندارد بزنید. اما آقای وزیرِ پیشنهادی، شما داغید و نمی‌دانید که تا پایان دوره‌ی چهارساله و احتمالاً هشت‌ساله‌تان‌ قادر نخواهید بود که یک سالنِ نمایشِ استاندارد مثلِ تالار سنگلج بسازید.» خانه تئاتر در بیانیه خود تاکید کرده است که هنرمندان از مسئولان «طلب‌کارند نه بدهکار»؛ و برای «حصولِ طلبِ  خویش» یک‌قدم پا پس نخواهند کشید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض هنرمندان به وزیر از گرد راه نرسیده 
برنامه پیشنهادی وزیر ارشاد در میان هنرمندان، نیز با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. اسماعیلی در برنامه خود خانه سینما را «فاقد وجاهت قانونی» دانسته بود و آثار سینمایی را متهم به «ترویج سبک زندگی غیر اسلامی» «تخریب‌کننده انقلاب» و «ارائه تصویر مثبت از زن بی‌حیا» کرده بود. پرویز پرستویی در یک پست اینستاگرامی با انتقاد شدید از وزیر پیشنهادی که نیامده خانه سینما را به رسیمت نمی‌شناسد، مشاوران او را «کارنابلد» دانست. 
همایون غنی‌زاده او را «بی‌سواد و خالی» خواند که از «فیلتری معیوب و زهوار در رفته» عبور کرده است. حامد بهداد نیز از وزیر پیشنهادی به‌عنوان فردی یاد کرد که «از راه نرسیده» با «آماری دروغین و ساختگی» و «بی‌هیچ سوادی» زحمات هنرمندان را به باد اهانت گرفته است. 
محمدمهدی اسماعیلی، در برنامه خود از خانه موسیقی نیز به‌عنوان «مهم‌ترین مرکز تولید بحران» نام برده بود، یغما گلرویی شاعر و ترانه‌سرا در واکنش به اعتراض‌ها به وزیر پیشنهادی نوشت: «این در و تخته باید به هم بیاید. انتظار داشتید چنین دولتی آندره مالرو را برای وزارت پیشنهاد کند؟».

بیشتر از فرهنگ و هنر