وزیر ارشاد مرثیه شاملو را به سرداران سپاه تقدیم کرد

واکنش‌ها به انتشار شعر شاملو توسط عباس صالحی و تقدیم آن به سلیمانی و فخری‌زاده

آثار فروغ فرخزاد و احمد شاملو همواره از طرف وزارت ارشاد اسلامی تحت فشار سانسور بوده‌است- تصویر از شبکه‌های اجتماعی 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران «مرثیه» احمد شاملو را به یاد قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده  منتشر کرد.

عباس صالحی، بدون اشاره به نام شاعر بخشی از شعر «مرثیه» احمد شاملو را که در سوگ مرگ شاعر فقید ایرانی فروغ فرخزاد سروده شده بود را با عنوان «جمعه‌های سوگ از سردار سلیمانی تا فخری زاده» در حساب کاربری توییتر خود منتشر کرد.

احمد شاملو (الف. بامداد) شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و مترجم در سال ۱۳۷۹ درگذشت. او عضو کانون نویسندگان ایران بود. در سال‌های حکومت جمهوری اسلامی بارها جلوی فعالیت ادبی و شغلی او را گرفتند. کتاب‌هایش ازجمله اثر تحقیقی «کوچه» سال‌ها توقیف شد.

پس از درگذشت او، اجازه برگزاری مراسم سالگرد و ادای احترام به او داده نشده و حتی سنگ مزار او بارها تخریب شد.

آثار فروغ فرخزاد نیز که این شعر برای او نوشته‌شده نیز زیر تیغ سانسور وزارت ارشاد اسلامی است.

فرج سرکوهی، سردبیر مجله توقیف‌شده آدینه در واکنش به انتشار این شعر از سوی وزیر ارشاد در توییتر نوشت: وزیر سانسور بندهایی از شعر «مرثیه» شاملو برای فروغ را، بدون ذکر نام شاعر، دزدیده و نذر کسانی می‌کند که هیچ نسبتی با این شعر ندارند. به‌واقع که وزیرِ «فرهنگ اسلامی» است

 او در ادامه با اشاره به آثار منتشرشده از طرف «شاعران ولایی و حکومتی» نوشت: «آن‌ها از نوشتن حتا یک شعر مناسب در مرثیه قهرمانان خود» ناتوان هستند.

مقامات جمهوری اسلامی بارها با نقض حقوق مؤلف از آثار هنرمندان ایرانی، از این آثار در جهات مقاصد تبلیغاتی و عقیدتی استفاده کرده‌اند.

سابقه استفاده از آثار شاملو توسط مقامات جمهوری اسلامی حتی در مبارزات انتخاباتی نیز وجود دارد.

علي لاريجاني رياست پيشين سازمان صداوسیما و رئیس سابق مجلس ایران زمانی که در سال ۱۳۸۴ نامزد انتخابات شده بود در پوسترهاي تبليغاتي خود از شعار «هواي تازه» استفاده کرد.

هوای تازه عنوان یکی از معروف‌ترین مجموعه شعرهای احمد شاملو است.

اقدام وزیر ارشاد موردانتقاد طرفداران جمهوری اسلامی و رویه عقیدتی آن نیز قرارگرفته است.

تعدادی از کاربران از آقای وزیر خواسته‌اند که از نوشته‌ها و آثار هنرمندان ارزشی و ولایت مدار استفاده کند چون «هزار و یک شعر از شاعران انقلاب در وصف سردار سلیمانی نوشته‌شده که ده سر و گردن از شعر متوسط شاملو» بالاتر است.

 پیشنهاد برای مراجعه به هنرمندان ارزشی در حالی مطرح‌شده که کیفیت پایین سردیس‌ها و مجسمه‌های ساخته‌شده از قاسم سلیمانی در ماه‌های اخیر باعث شد تعدادی از آن‌ها از محل نصب، برداشته شوند.

بیشتر از فرهنگ و هنر