پیشروی طالبان در افغانستان چقدر سریع بود؟

روز یکشنبه ۲۴ مرداد، کابل به دست نیروهای طالبان افتاد

بیست و دوم مرداد، چهار مرکزاستان سقوط کرد که قندهار، دومین شهر مهم افغانستان و پایگاه معنوی طالبان از جمله آن‌ها بود - AFP

پس از آنکه شورشیان طالبان تمام شهرهای مهم افغانستان به غیر از پایتخت را تصرف کردند، روز یکشنبه ۲۴ مرداد، سراغ کابل رفتند.

در ادامه مطلب به برخی از نقاط عطف مهم در پیشروی این جنبش ستیزه‌جوی اسلام‌گرا در ماه‌های اخیر پرداخته‌ایم. البته حملات مرگبار دیگری هم رخ داده است که عامل برخی از آن‌ها را طالبان و عامل برخی دیگر را سایر گروه‌های جهادی، از جمله یکی از شاخه‌های داعش، اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر مذاکرات طالبان و دولت افغانستان برای رسیدن به تفاهم سیاسی و در نتیجه پیمان صلح که مورد حمایت آمریکا و متحدانش است، پیشرفت چندانی نداشته است.

۲۵ فروردین- جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اعلام کرد خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان از ۱۱ اردیبهشت آغاز می‌شود و در ۲۰ شهریور خاتمه می‌یابد تا طولانی‌ترین جنگ آمریکا به پایان برسد. به این ترتیب مهلت قبلی خروج که طبق توافق ایالات متحده و طالبان۱۱ اردیبهشت بود، افزایش یافت.

۱۴ اردیبهشت - رزمندگان طالبان در ولایت جنوبی هلمند تهاجم بزرگی علیه نیروهای افغانستان آغاز کردند. آن‌ها دست‌کم در شش استان دیگر نیز حملات نظامی انجام دادند.

۲۱ اردیبهشت- با شدت گرفتن خشونت‌ها در سراسر افغانستان، شهرستان نرخ در نزدیکی کابل به تصرف طالبان در آمد.

۱۷ خرداد- به گفته مقام‌های بلندپایه دولت، با شدت گرفتن نبردها بیش از ۱۵۰ سرباز افغان در مدت ۲۴ ساعت کشته شدند. این مقام‌ها افزودند نبردها در ۲۶ استان از ۳۴ استان این کشور در حال اوج گرفتن است.

۱ تیر- رزمندگان طالبان در شمال افغانستان که از پایگاه‌های سنتی شان در جنوب بسیار فاصله دارد، به رشته حملاتی را ترتیب دادند. به گفته نماینده سازمان ملل در افغانستان، آن‌ها بیش از ۵۰ شهرستان از ۳۷۰ شهرستان افغانستان را تصرف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۱ تیر- نظامیان آمریکا پایگاه نظامی اصلی‌ خود یعنی پایگاه هوایی بگرام را بی‌سروصدا تخلیه کردند. تخلیه این پایگاه که با ماشین یک ساعت از کابل فاصله دارد، در عمل به معنای پایان دخالت ایالات متحده در جنگ افغانستان بود.

۱۴ تیر- طالبان اعلام کرد حداقل تا ماه اوت می‌تواند پیشنهاد صلح خود را به صورت مکتوب به دولت افغانستان تسلیم کند.

۳۰ تیر-  به گفته فرمانده ارشد ایالات متحده، شورشیان طالبان حدود نیمی از شهرستان‌های این کشور را تصرف کردند که نشانگر سرعت و گستردگی پیشروی آن‌ها بود.

۳ مرداد- ایالات متحده اعلام کرد «طی هفته‌های آینده» همچنان از نظامیان افغانستان حمایت خواهد کرد و برای کمک به آن‌ها در مقابله با طالبان حملات هوایی را تشدید کرد.

۴ مرداد- بنا بر اعلام سازمان ملل، با اوج‌گیری خشونت‌ها در افغانستان حدود دو هزار و ۴۰۰ شهروند غیرنظامی در ماه‌های مه و ژوئن کشته یا زخمی شدند که بالاترین آمار از زمان آغاز آمارگیری در سال ۲۰۰۹ بوده است.

۱۵ مرداد- زرنج در جنوب افغانستان به تصرف طالبان درآمد. این نخستین مرکزاستانی بود که پس از سالیان سال تصرف می‌کردند. طالبان در روزهای بعد بیشتر مرکزاستان‌ها را تصرف کردند که شهر مهم قندوز در شمال از جمله آن‌ها بود.

۲۲ مرداد- چهار مرکزاستان دیگر در یک روز سقوط کرد که قندهار، دومین شهر مهم افغانستان و پایگاه معنوی طالبان از جمله آن‌ها بود. در غرب هم هرات، یک شهر مهم دیگر، به تصرف طالبان در آمد و محمد اسماعیل خان، فرمانده کهنه‌کار و یکی از رزمندگان معروف ضد طالبان، نیز دستگیر شد.

۲۳ مرداد- مزارشریف، شهر مهم شمالی، با مقاومتی اندکی و پل علم، مرکز استان لوگر در ۷۰ کیلومتری جنوب کابل به تصرف طالبان در آمد. ایالات متحده نظامیان بیشتری برای کمک به تخلیه غیرنظامیان خود از کابل اعزام کرد و اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان گفت که در حال مشورت با متحدان داخلی و بین‌المللی درباره مراحل بعدی است.

اوایل ۲۴ مرداد- شهر مهم شرقی جلال‌آباد بدون درگیری به تصرف طالبان در آمد و کابل در عمل در محاصره قرار گرفت.

۲۴ مرداد، ساعاتی بعد- طبق اعلام یکی از مقام‌های وزرات کشور افغانستان، شورشیان طالبان به کابل وارد شدند و ایالات متحده با بالگرد، دیپلمات‌های خود را از سفارت آمریکا تخلیه کرد.

© Reuters