نماینده بریتانیا در سازمان ملل: افغانستان با «بحران فاجعه‌آمیز حقوق بشر» مواجه است

«طالبان حقوق بشر را رعایت کنند»

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان-TIMOTHY A. CLARY / AFP

دیپلمات ارشد بریتانیایی گفت افغانستان با «بحران فاجعه‌آمیز حقوق بشر» مواجه است و مدارکی از خشونت و سوءاستفاده طالبان در مناطق تحت تصرف گزارش شده که شامل محدودیت‌های سنگین آنان بر زنان و شایعه استفاده از شهروندان به عنوان سپر انسانی است.

جیمز کاریوکی هنگام صحبت در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل اوضاع جاری در این کشور واقع در خاورمیانه را «فاجعه» توصیف کرد و بعد از تسخیر کابل سه مطالبه مشخص از شورشیان داشت.

معاون نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل گفت: طالبان باید به تمام خشونت‌ها پایان دهد و در بحبوحه آشوب در فرودگاه بین‌المللی پایتخت خروج «امن و منظم» شهروندان خارجی و تمام کسانی که می‌خواهند کشور را ترک کنند، تضمین کند.

او گفت: «دومین مطالبه این است که آنها باید تعهد دهند به هیچ وجه به بهشتی امن برای گروه‌های تروریستی تبدیل نخواهند شد و به آنها پناه نخواهند داد که باعث به مخاطره افتادن کشورهای دیگر می‌شود. سومین خواسته هم این است که طالبان باید به وعده‌های خود برای پاسداری از حقوق بشر متعهد بمانند که شامل حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها است.» 

با این وجود، آقای کاریوکی گفت همینک نیز مدارکی از نقض حقوق بشر به دست طالبان در مناطقی که تحت تصرف آنها درآمده وجود دارد که «شامل آزار گروه‌های در اقلیت، محدودیت‌های سنگین بر زنان، و اتهامات ازدواج اجباری و استفاده از شهروندان به عنوان سپر انسانی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هشدار داد: «اگر طالبان به نقض حقوق ابتدایی بشر ادامه دهد نمی‌تواند در نظر مردم افغانستان یا جامعه بین‌الملل از مشروعیت برخوردار شود. با توجه به وضعیت ناپایدار امنیت، افغانستان اکنون با یک بحران حقوق‌بشری فاجعه‌آمیز مواجه است. عدم دسترسی رسانه‌ها باعث ندیده شدن مقیاس واقعی این مشکل شده است. در آغاز سال جاری میلادی نیمی از جمعیت کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه بودند و وضعیت اکنون وخیم‌تر شده است.»

او ادامه داد: «طالبان باید به حقوق بشردوستانه بین‌المللی احترام گذارد و تضمین کند سازمان‌های بشردوستانه بتوانند بدون مانع به کار خود ادامه دهند و در ایمنی کامل به افراد نیازمند دسترسی داشته باشند.»

اظهارات او همزمان با برگزاری سومین جلسه اضطراری کبری به میزبانی بوریس جانسون است که درباره وضعیت رو به افول افغانستان انجام شد و مصادف با تلاش بریتانیا و نیروهای متحدش برای خروج شهروندان خود و افغان‌هایی که ویزا دارند از آن کشور است.

غلام اسحاق‌زایی، نماینده افغانستان لحظاتی پیش از نماینده بریتانیا، هنگام صحبت در جلسه اضطراری سازمان ملل گفت سرنوشت مردم کشورش «نامعلوم و معلق» است.

آقای اسحاق‌زایی گفت «خیلی» درباره نیروهای طالبان «نگران» است که به «وعده‌ها و تعهدات» خود که در بیانیه دوحه قطر اظهار شد وفادار نمانند، مکانی که در آن معاهده‌ای میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده با طالبان امضا شد که طی آن قرار شد نیروهای نظامی که در سال ۲۰۰۱ به کشور وارد شدند از آنجا خارج شوند.

این دیپلمات گفت: «ما بارها شاهد بوده‌ایم که طالبان چگونه تعهدات و وعده‌های خود را در گذشته نقض کرده است. ما شاهد تصاویر دلخراشی از اعدام‌های دسته‌جمعی نیروهای نظامی به دست طالبان و قتل‌های هدفمند شهروندان در قندهار و سایر شهرهای بزرگ بوده‌ایم. نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاقات در کابل هم رخ دهد که آخرین پناهگاه برای افراد بسیاری است که از خشونت و حملات انتقام‌جویانه طالبان به آنجا فرار کرده‌اند.»

آقای اسحاق‌زایی از سازمان ملل خواست بر طالبان فشار آورد تا «از خشونت بیشتر جلوگیری شده و از افتادن افغانستان به ورطه جنگ داخلی و تبدیل آن به حکومتی مطرود پیشگیری شود.»

او افزود: «ساکنان کابل در حال حاضر در وحشت کامل زندگی می‌کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان