«در دولت رئیسی در باره ادامه مذاکره با عربستان تصمیم گرفته خواهد شد»

سفیر جمهوری اسلامی در عراق ابراز امیدواری کرده که دو کشور به زودی دفاتر نمایندگی خود را بازگشایی کنند

ایرج مسجدی، نیروی سپاه قدس و سفیر کنونی ایران در عراق- تسنیم

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با تایید توقف مذاکرات تهران و ریاض گفت علت توقف، تشکیل دولت جدید در ایران بوده و بعد از تشکیل دولت، در مورد ادامه این مذاکرات تصمیم‌گیری خواهد شد.

او در گفتگویی با شبکه العالم، وابسته به جمهوری اسلامی، گفت: «چندین دور مذاکرات بین هیئت جمهوری اسلامی ایران و هیئت عربستان در بغداد انجام شد، به اعتقاد من شروع این مذاکرات، مثبت بوده است و ادامه می تواند داشته باشد. توقف مذاکرات دلیل خاصی نداشته است، ما فکر می‌کنیم که چون هم قصد ما و علاقه مندی عربستان سعودی به مذاکره و حل و فصل مشکلات فی مابین است، ان‌شاءالله این مذاکرات مثبت باشد و به جلو پیش برود.»

مسجدی در عین حال تاکید کرد که شخصا در مذاکرات قبلی با هیئت عربستانی در بغداد حضور نداشته است. او گفت: «قرار نبود که سفرا حضور داشته باشند، قرار بود هیئت‌هایی که از ایران و عربستان آمده بودند خودشان مذاکرات را انجام بدهند، اما در جریان دقیق مذاکرات هستم چون مذاکرات در بغداد هم برگزار می شد، در صحبت هایی که با دوستان خودمان و هیئت ایرانی داشتیم از مذاکرات کاملا مطلع می‌شدم و در جریان قرار می‌گرفتم.»

او گفت: «آن چیزی که مد نظر بود اراده دو طرف برای حل و فصل مسایل فی مابین بود. دربغداد هم جناب آقای مصطفی کاظمی نخست وزیرعراق نقش مهمی داشتند در ترتیبات مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی که ما لازم می دانیم از دولت عراق صمیمانه تشکر کنیم به خاطر نقشی که در این موضوع داشتند.»

روابط بین دو کشور در سال‌های اخیر بر سر مسایل متعددی، به شدت سرد و در مواردی پرتنش بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در باره موضوعات مورد بحث بین دو کشور در این مذاکرات گفت: «موضوعات مختلفی در مذاکرات مطرح بوده هم در رابطه با روابط دوجانبه، حل وفصل مشکلاتی که در این راه بین ایران و عربستان وجود دارد و هم در رابطه با موضوعات منطقه‌ای، مسئله یمن و سایر موضوعات. اما چون هنوز مذاکرات ادامه دارد و به نتیجه نهایی و تصمیم دو طرف نرسیده، طبیعتا از مفاد و جزییات آن بنا نیست که چیزی مطرح شود تا اینکه ان‌شاءالله مذاکرات تداوم پیدا کند که امیدوارم نتیجه بخش باشد و بعدا حتما به اطلاع عموم خواهد رسید.»

روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، پس از حمله نیروهای هوادار رهبر جمهوری اسلامی به کنسولگری عربستان در مشهد و سفارتخانه این کشور در تهران در روز ۱۲ دی ۱۳۹۴ قطع شد.

ایرج مسجدی در باره احتمال بازگشایی دفاتر نمایندگی دو کشور گفت: «یکی از موضوعات بحث بازگشایی دفاتر نمایندگی‌های دو کشور است که مورد صحبت قرار گرفته و حتما ادامه خواهد داشت که امیدوار هستیم منجر به این شود که بین ما و عربستان با تصمیم مشترکی که می‌گیرند نمایندگی‌هایمان شروع به کار کنند.»

او در باره ادامه مذاکرات و زمان و مکان انجام این مذاکرات نیز به العالم گفت: «اینکه ادامه مذاکرات قرار است کجا صورت بگیرد، بستگی به توافق دو طرف دارد، ممکن است در بغداد باشد یا در ایران و یا عربستان صورت بگیرد. قرار بر این است که دو طرف باهم صحبت و توافق کنند و در مورد هر جایی که دو طرف به توافق برسند ادامه مذاکرات در همان‌جا تداوم خواهد داشت.»