پومپئو: اگر ترامپ رئیس‌جمهور بود، طالبان مانند سلیمانی درس می‌گرفت

وزیر خارجه سابق آمریکا اتهامات بایدن علیه ترامپ را رقت‌انگیز خواند

پومپئو با یادآوری کشتن قاسم سلیمانی خواهان استفاده از همین الگو برای طالبان شد - Tami Chappell / AFP

وزیر خارجه سابق آمریکا با اشاره به بازگشت طالبان در دوره جو بایدن اظهار داشت اگر من هنوز وزیر خارجه بودم و فرمانده کل قوا کسی مانند دونالد ترامپ بودم، طالبان می‌فهمیدند که اگر توطئه‌هایی علیه ایالات متحده آمریکا انجام دهند، هزینه‌های واقعی در پی دارد. «قاسم سلیمانی آن درس را آموخت و طالبان نیز باید بیاموزد.»

مایک پومپئو، روز یکشنبه در گفتگو با فاکس نیوز ادعاهای بایدن علیه دونالد ترامپ در بازگشت تسلط طالبان بر افغانستان را رد کرد و این سخنان را «رقت‌انگیز» خواند.
او در این باره گفت: «من اجازه نمی‌دادم پسر ده‌ساله‌ام مسئولیت این قبیل کارها را قبول نکند. او باید به‌جای سرزنش دیگران، مسئولیت این امر را بپذیرد تا مشکل را حل کند و از حفاظت و دفاع از امنیت آمریکا اطمینان حاصل کند.»

وی افزود در زمان رئیس جمهور قبلی علی‌رغم کاهش نیروها طالبان در کنترل بود. او تاکید کرد: «نباید فراموش کنیم بازگشت طالبان در زمان چه کسی رخ داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن روز شنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و با هدف قرار دادن دونالد ترامپ، عنوان کرد که وعده کاهش نیروها و مبادله زندانیان توسط رئیس جمهور پیشین آمریکا با طالبان در سال ۲۰۲۰ حاصل شده است.
او در این باره گفت که این توافقنامه «طالبان را از نظر نظامی در قوی‌ترین موقعیت از سال ۲۰۰۱ قرار داد» و گزینه‌های کمی برای او باقی گذاشت.

رئیس جمهور ایالات متحده در این باره گفت: «این توافق را نگاه کنید. یا با تمدید کوتاه مدت توافق باید تلاش کنیم تا نیروهای خود و متحدانمان را با خیال راحت بیرون بیاوریم، یا نیروهای خود را تقویت کنیم و با اعزام سربازان آمریکایی بیشتر برای نبرد در درگیری‌های داخلی یک کشور دیگر حضور یابیم.»

پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی خواست با توجه به بحران ناشی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و قدرت گرفتن دوباره طالبان، استعفا دهد.

ترامپ در وب‌سایت خود نوشت: «اکنون زمان آن رسیده که جو بایدن به دلیل آنچه اجازه داده در افغانستان اتفاق بیفتد؛ و همچنین افزایش شیوع کووید-۱۹، فاجعه مرزی، نابود کردن استقلال انرژی و به زیر کشیدن اقتصاد با شرمساری از سمت خود کنار برود.» ترامپ در ادامه نوشت: «این نباید موضوع مهمی باشد چون او (بایدن) از اول به طور قانونی انتخاب نشده بود.»

بیشتر از جهان