قاسم سلیمانی کشته شد

«فرمانده سپاه قدس و مقامات حشدالشعبی در حمله به فرودگاه بغداد کشته شده‌اند»

رویترز پیش‌تر از سفرهای محرمانه قاسم سلیمانی به عراق خبر داده بود/Reuters

تنها چند ساعت پس از اینکه مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا مدعی شد احتمالا نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در عراق حمله‌های بیشتری انجام خواهند داد، رویترز از برخورد سه راکت کاتیوشا به فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد. گزارش تلویزیون الجزیره حاکی از آن است که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در جریان این حمله‌ها جان خود را از دست داده است. برخی منابع خبری در گفتگو با ایندیپندنت فارسی این خبر را تایید کرده‌اند.

قاسم سلیمانی در ماه‌های اخیر بارها به عراق رفت و آمد داشته است. رویترز پیش‌تر گزارش داده بود که فرمانده سپاه قدس در این سفرها می‌کوشد اعتراض‌های مردمی در این کشور را مدیریت کرده و در تعیین نخست‌وزیر جدید عراق موثر باشد. مردم عراق از اوایل مهرماه در اعتراض به فساد گسترده حکومتی و وضعیت وخیم معیشتی به خیابان‌ها آمدند و همچنان اعتراض‌ها ادامه دارد. آنها همچنین به نفوذ و دخالت‌های جمهوری اسلامی در کشورشان معترض هستند.

برخی گزارش‌ها از کشته شدن  ابو مهدی مهندس، معاون حشد الشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد خبر می‌دهد. یکی از خبرنگاران واشینگتن‌پست در عراق به نقل از منابع خود گزارش داده که مقامات حشد‌الشعبی و همراهان آنها در جریان حمله پهپادی به خودروهای‌شان در حال خروج از  فرودگاه بغداد کشته شده‌اند. 

الجزیره هم می‌گوید، محمدرضا الجبری، مسئول بخش روابط عمومی سازمان «حشد الشعبی» در جریان حمله‌هایی که دو خودروی اس‌یو‌وی را منفجر کرد، کشته شده است.

 خبرگزاری فارس نیز نوشت:«چندین نفر از اعضای «الحشد الشعبی» در حمله به کاروان این سازمان در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیده یا زخمی شدند.» فارس تعداد کشته شدگان حشدالشعبی را ۵ نفر اعلام کرده و می‌نویسد سازمان الحشد الشعبی در پیامی در صفحه فیسبوک کشته شدن محمدرضا الجبری را تایید کرده است. 

راکت‌ها بامداد روز جمعه به نزدیکی ترمینال بار هوایی فرودگاه بغداد اصابت کرده‌اند. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که این حمله دست‌کم ۴ کشته و ۹ زخمی بر جای گذاشته و تصاویری از خودروهایی که در محوطه آتش گرفته‌اند، منتشر شده است.

به گزارش الجزیره، حمله‌ها در نزدیکی مرکز آموزش ضد تروریسم روی داده‌اند. در این مرکز نیروهای آمریکایی نیز حضور دارند.

در حال حاضر فعالیت فرودگاه بین‌المللی بغداد تعلیق شده و هلی‌کوپترهای آمریکایی در آسمان گشت‌زنی می‌کنند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله‌ها را نپذیرفته و تعداد هویت مجروحان و کشته شدگان به طور رسمی تایید نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواداران گروه حشدالشعبی روز سه‌شنبه در واکنش به حمله روز یکشنبه آمریکا به مواضع این گروه در عراق و سوریه، به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند. آمریکا نیز این حمله‌ها را در واکنش به کشته شدن یک آمریکایی غیر نظامی و مجروح شدن چهار آمریکایی دیگر در نتیجه حمله راکتی در کرکوک انجام داد.

مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند گروه‌های نیابتی ایران به دستور جمهوری اسلامی حمله‌های راکتی را انجام داده و به سفارت یورش بردند و ایران بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد. اتهامی که مقامات تهران آن را رد کرده‌اند.

به نظر می‌رسد پس از دوره‌ای از افزایش تنش‌ها در خلیج فارس در بهار و تابستان امسال در نتیجه عمیق‌تر شدن بحران بین ایران و آمریکا، اکنون کانون تنش‌ها به عراق منتقل شده است. مقامات عراقی همواره از تهران و واشینگتن خواسته‌اند که این کشور را به صحنه جنگ‌های نیابتی تبدیل نکنند.

بیشتر از