ورود صدها سرباز آمریکایی به کابل؛ ادامه جنگ در مزار و آینده مبهم افغانستان

روزهای آينده برای افغانستان سرنوشت‌ساز است

سربازان آمریکایی وارد افغانستان شدند -MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

نخستین دسته از سربازان آمریکایی وارد فرودگاه کابل شدند. قرار است تا ۲۴ ساعت آینده حدود سه هزار نیروی تازه‌نفس آمریکایی به افغانستان برسند. بریتانیا نیز دست‌کم ۶۰۰ نیروی نظامی خود را دوباره به کابل می‌فرستد.

 این نیروها در چارچوب تامین امنیت کارمندان سفارت‌خانه‌های بریتانیا و آمریکا و تخلیه آن‌ها به کابل فرستاده می‌شوند.

آمریکا و بریتانیا اعلام نکرده‌اند که این نیروها تا چه زمانی در کابل خواهند ماند، اما تاکید کرده‌اند که نیروهای تازه‌وارد توانایی دفاع از خود در برابر حملات طالبان را دارند.

گروه طالبان تاکنون به ورود این سربازان آمریکایی هیچ واکنشی نشان نداده است.

از سوی دیگر، گروه طالبان حملات شدیدی را در ولایت بلخ، از معدودترین پایگاه‌های باقیمانده مقاومت علیه طالبان آغاز کرده است، اما افراد وابسته به عطا محمد نور، والی ولایت بلخ، تمام‌قد مانع جلوگیری از پیشرفت طالبان شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا این لحظه گروه طالبان نتوانسته با تلفات سنگین کمربندی ورودی مزارشریف را بشکند یا به داخل شهر رخنه کند.

ژنرال نور ساعتی پیش از خط مقدم جبهه که صدای شلیک گلوله شنیده می‌شد، گفت: «هموطنان عزیز همین لحظه ساعت ۱:۱۵ بعد‌ازظهر روز شنبه دشمن حمله کرده بود و تهدیدات کمی وجود داشت اما نیروهای قوای مسلح، مجاهدین و بسیج ملی مناطق را دوباره از وجود آن‌ها تصفیه کردند و آن‌ها را به عقب راندند. انشاالله هستیم به آن عهدی که بستیم. مبارزه می‌کنیم. جنگ است و پس و پیش دارد.»

گروه طالبان توانسته بخش زیادی از افغانستان را تصرف کند و مراکز بسیاری از ولایت‌ها به دست طالبان افتاده است. در تازه‌ترین مورد این گروه توانست مرکز ولایت‌های لوگر، زادگاه اشرف غنی و میدان وردک در ۵۰ کیلومتری شهر کابل را تصرف کند.

هم‌زمان، تلاش‌های دیپلماتیک فشرده در بلندترین سطح جریان دارد تا در آخرین لحظات زمینه توافق سیاسی حاصل و آتش‌بس برقرار شود. گروه طالبان بر استعفای محمد اشرف غنی، رئيس‌جمهور کشور، تاکید دارد.

اما آقای غنی در سخنرانی خود بدون اشاره به کناره‌گیری «به عنوان یک رسالت تاریخی» تلاش می‌کند نگذارد که «جنگ تحمیل‌شده بر مردم افغانستان» بیشتر از این باعث کشتار افراد بی‌گناه، از دست رفتن دستاوردهای بیست ساله، تخریب تاسیسات عامه و بی‌ثباتی مداوم شود.

آقای غنی گفت که به همین دلیل مشورت‌های گسترده را در داخل دولت با چهره‌های سیاسی و اقشار مختلف افغانستان و «همکاران بین‌المللی» آغاز کرده و این مشورت‌ها «به سرعت جریان دارد» و به زودی نتیجه آن را با مردم در میان خواهد گذاشت.

هنوز روشن نیست آقای غنی چه زمانی دوباره برای مردم افغانستان پیام خواهد داشت.

اکنون چشم‌ها به تحولات سیاسی و دیپلماتیک که در محور عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، در حال شکل گرفتن است، دوخته شده است. آقای عبدالله چند بار با نمایندگان طالبان از جمله با عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است تا بلکه گرهی از مشکلات جاری سیاسی باز شود.

به نظر می‌رسد ساعت‌ها و روزهای آینده برای تعیین آینده افغانستان بیش از هر وقت دیگر، سرنوشت‌ساز خواهد بود.

بیشتر از جهان